کشف جدید دانشمندان: راهکار دفاعی هشت‌پا‌ی ماده در برابر هشت‌پای نر

اختاپوس‌های ماده درهنگام تلاش اختاپوس‌های نر برای جفت‌گیری ناخواسته، به سمت آن‌ها گل ولای و صدف و جلبک پرتاب می‌کنند

پرتاب اشیاء در جانوران رفتار متداولی نیست-Fred TANNEAU / AFP

مشاهدات محققان نشان می‌دهد که اختاپوس‌های ماده درهنگام تلاش اختاپوس‌های نر برای جفت‌گیری ناخواسته، به سمت آن‌ها گل ولای و صدف و جلبک پرتاب می‌کنند. تصویربرداری‌های انجام شده از اختاپوس‌های ساحل استرالیا حاکی از آن بود که این موجودات هشت‌پا «به صورت هماهنگ از بازوها، بافت پشت بازو، و پرتاب پرفشار آب با به‌کارگیری اندام‌های قیف‌مانند خود استفاده می کنند که باعث می شود آب با فشار شدید از آن مجراها خارج شود و گاهی به سایر هشت‌پاها برخورد کند.»

دانشمندانی از استرالیا، ایالات متحده، و کانادا با مطالعه بر روی هشت‌پاها در زیستگاه طبیعی آن‌ها، دریافتند که در مجموع هشت‌پاهای ماده بیش از هشت‌پاهای نر چیزهایی را پرتاب می‌کنند. در یک نمونه در دسامبر سال ۲۰۱۶، یک هشت‌پای ماده ۱۰ بار چیزهایی را پرتاب کرد و پنج مورد از این پرتاب‌ها به هشت‌پای نری برخورد کرد که در لانه و کمینگاه مجاور به سر می‌برد و به گفته دانشمندان، چند بار کوشیده بود با او جفت‌گیری کند.

«هر ده پرتاب هشت‌پای ماده، کاملا یا تا حد زیادی پرتاب گل و‌لای بود. در یکی از موارد برخورد، هشت‌پای ماده، در مسیری از پیش آماده به سمت هشت‌پای نر حرکت می‌‌کرد... و هشت‌پای نر را مستقیما در مسیر پرتاب (آن مواد) قرار می‌داد.»

نسخه پیش از انتشار این مقاله پژوهشی با عنوان «در مسیر شلیک: پرتاب گل و‌لای و خرده‌ریز در هشت‌پاهای غیرپرورشی»، یادآور می‌شود که «این صحنه همچنین برای بررسی رفتارهای هشت‌پای نری که آشکارا هدف این برخورد بود، نیز قابل توجه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در چهار مورد، هشت‌پای نر در جریان فرایند پرتاب جاخالی داد و (چنان که در روند صحنه‌‌های تصویربرداری شده مشخص است)، حرکات هشت‌پای نر زودتر از خود پرتاب رخ داد. در دو مورد نخست، هدف پس از پرتاب جاخالی داد، و در دو مورد بعدی، هشت‌پای نر پیش از آغاز پرتاب و در زمان آماده شدن هشت‌پای پرتاب کننده، جاخالی داد.»

پژوهشگران در سایر نمونه‌ها دریافتند که هشت‌پاهای دیگر، بازوهای خود را در مسیر هشت‌پای پرتاب کننده بالا می‌برند، اما جاخالی نمی‌دهند. گاهی هم پرتاب به جای هشت‌پاها، به ماهی‌هایی اصابت کرد. اما موردی مشاهده نشد که هشت‌پای هدف، «مقابله به مثل» کند و گل ولای یا صدف پرتاب کند. 

اگرچه چنین رفتاری در شامپانزه‌ها و میمون‌های کاپوچین، فیل‌ها، خدنگ‌ها، و پرندگان شناخته شده است، پرتاب اشیاء در جانوران رفتار متداولی نیست. عمل پرتاب کردن اشیاء در سایر گونه‌های جانوری نیز مشاهده شده است که از آن جمله می‌توان به پرتاب کرک‌های روی بدن در عنکبوت‌ها و پرتاب آب در ماهی کمانگیر اشاره کرد. پرتاب کردن اشیاء عموما به عنوان یک رفتار خاص انسانی در نظر گرفته می‌شود که در جریان تکامل ما نقش مهمی ایفا کرده است. اما محققان می‌گویند: «پرتاب اشیاء از سوی هشت‌پاهای وحشی، دست‌کم در زیستگاهی که در اینجا به آن پرداخته شده، امر رایجی است.» «این پرتاب‌ها با گردآوری مواد و نگه داشتن آن‌ها در بازوها و سپس با رها کردن پرفشار آن‌ها صورت می‌گیرد.» «نیروی پرتاب، مانند  انسان‌ها از طریق بازوها منتقل نمی‌شود، اما در هشت‌پاها، بازوها پرتاب این مواد را با جریان پرفشار آب از اندام‌های مجرایی آن‌ها تنظیم می‌کنند.»

محققان از این بررسی نتیجه می‌گیرند که هشت‌پاها می‌توانند «به طور قطع به فهرست کوتاه جانورانی که مدام اشیایی را پرتاب یا جابه‌جا می‌کنند، اضافه شوند و نیز موقتا به فهرست کوتاه‌تر جانورانی افزوده شوند که اشیاء را مستقیما به سوی سایر جانوران پرتاب می کنند.» پژوهشگران می‌افزایند: «اگر این پرتاب‌ها واقعا هدفمند باشند، در جریان تعاملات اجتماعی به سوی یکی از اعضای خاص همان گونه جانوری هدف‌گیری شده‌اند، و این ویژگی شکل بسیار نادری از عمل پرتاب اشیاء در گونه‌های غیرانسانی جانوران به‌شمار می‌رود.»

© The Independent

بیشتر از جهان