در قله یک کوه در گرینلند برای اولین‌بار ، به جای برف، باران بارید

دانشمندان بارش باران در این مکان را «حیرت‌انگیز و خطرناک» توصیف کردند

صدها میلیون نفر در خطوط ساحلی در سراسر جهان با بالاتر آمدن سطح آب دریاها در معرض خطر هستند -CANVA

در قله کوهی در گرینلند، یکی از سردترین مناطق کره زمین، برای نخستین بار به‌جای برف، باران بارید.

به گفته مرکز ملی داده‌های برف و یخ (NSIDC) روز شنبه در قله گرینلند برای اولین بار، از زمانی که بارندگی‌ها ثبت‌شده، به‌جای برف باران بارید. دانشمندان بارش باران بر قله گرینلند را حیرت‌انگیز خوانده‌ و هشدار دادند «این اتفاق، آینده‎‌ای با حجم بیشتری از ‌آب‌های ناشی از ذوب شدن یخ‌ها را به تصویر می‌کشد که سرعت ذوب شدن گرینلند را تشدید کرده و بر بالاتر آمدن سطح آب دریاها در جهان تأثیر خواهد داشت».

این قله که ۲۳۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، بلندترین نقطه روی سطح یخی گرینلند است در تاریخ ۱۴ اوت برای چندین ساعت شاهد بارش باران در قله بودد و دمای بالای نقطه انجماد نیز ثبت شد.

این برای سومین بار در کمتر از یک دهه است که دمای بالاتر از نقطه انجماد و برف آبکی در آنجا ثبت می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرینلند که دارای بزرگ‌ترین توده یخ در نیم‌کره شمالی است، بیش از ۵۳۰ میلیارد تن یخ در سال ۲۰۱۹ از دست داد. طی یک دوره دو روزه در ماه گذشته یخ‌های گرینلند به اندازه‌ای آب شدند که برای پوشش کل سطحی به‌اندازه ایالت فلوریدا به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر کافی بود.

جولین استروو، یکی از دانشمندان ایستگاه بنیاد ملی علوم گرینلند در این قله، می‌گوید «باران در اینجا می‌تواند نشانه‌ای از آنچه در نقاط دیگر رخ می‌دهد باشد» او خاطرنشان کرد که قطب شمال سه برابر سریع‌تر از دیگر نقاط کره زمین در حال ذوب شدن است.

استروو گفت مدل‌های اخیراً منتشرشده در گزارش آب و هوایی سازمان ملل نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای نه‌تنها میزان بارندگی در قطب شمال را افزایش می‌دهد، بلکه بیشتر آن بارندگی به‌صورت بارش باران خواهد بود.

افزایش بارندگی و روان‌آب‌های ناشی از ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های در بالاتر آمدن سطح دریاها نقش دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ تخمین زد که صدها میلیون نفر در خطوط ساحلی در سراسر جهان با بالاتر آمدن سطح آب دریاها در معرض خطر هستند. بر اساس برخی برآوردها تعدادی از شهرهای آمریکا از جمله نیواورلئان و میامی در ایالات‌متحده ممکن است تا سال ۲۱۰۰ زیر آب بروند.

علاوه بر بالا آمدن سطح آب دریاها، جایگزین شدن بارش باران به جای برف نیز می‌تواند برای حیات‌وحش مشکل ایجاد کرده و حیواناتی که برای ادامه حیات به یخ های قطبی نیازمندند مانند خرس‌های قطبی به خاطر بی‌غذایی تلف شوند.

بیشتر از علوم