آغاز تحقیقات ناسا درباره «نخستین عمل مجرمانه در فضا»

یک فضانورد کوشیده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به حساب بانکی همسر سابقش نفوذ کند

STR / AFP

ان مک‌کلین، فضانورد زن آمریکایی، متهم است که کوشیده است تا از ایستگاه فضایی بین‌المللی، حساب بانکی همسر سابقش را هک کند. سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که ان مک‌کلین «یکی از فضانوردان برتر» این سازمان است، اما با این حال، تحقیقات درباره این اتهام را آغاز کرده است. اگر آن اتهام ثابت شود، این نخستین عمل مجرمانه تاریخ خواهد بود که در جایی خارج از مدار زمین انجام گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که این اتهام از سوی سامر واردن، همسر سابق خانم مک‌کلین و با ارائه شکایتی رسمی به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، مطرح شده است. این فضانورد آمریکایی و همسرش، زوجی هم‌جنس‌گرا بوده‌اند که از چندی پیش درگیر جدال حقوقی تلخی بر سر طلاق و حق حضانت فرزندشان هستند. سامر واردن، افسر اطلاعات نیروی هوایی ایالات متحده بوده است و در کانزاس زندگی می‌کند، و به حکم دادگاه نمی‌تواند به خانم مک‌کلین نزدیک شود.

سامر واردن پس از آن‌که بو می‌برد همسر سابقش خبرهای دست‌اولی از اوضاع مالی‌ او دارد، شم اطلاعاتی‌اش به کار می‌افتد و از بانک‌ خود می‌خواهد تا فهرست سیستم‌هایی را که به حساب‌ او دسترسی یافته‌اند، در اختیارش قرار دهد، و ناگهان در آن فهرست نام یک شبکه کامپیوتری مرتبط با ناسا پیدا می‌شود. او از همین‌جا می‌فهمد که کار، کار ان مک‌کلین است که برای ماموریتی شش‌ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌سر می‌برد.

حالا خانواده خانم واردن، همسر سابق ان مک‌کلین، هم در نامه‌ای رسمی به دفتر بازرسی‌های ناسا اعلام کرده‌اند که او کارزار حساب‌شده و فریبنده‌ای را برای به‌دست آوردن حق حضانت تک‌فرزندشان آغاز کرده است. خانم مک‌کلین در گفت‌وگو با بازرسان تایید کرده است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی «با همان پس‌وُرد‌های قبلی» وارد حساب بانکی همسر سابقش شده است، اما گفته است که از آن کار، هدفی جز کنترل امور مالی مرتبط با فعالیت‌هایی که در طول رابطه‌شان انجام داده، نداشته است. او تاکید دارد که «کار ناشایستی» انجام نداده است.

ان مک‌کلین و سامر واردن در سال ۲۰۱۴ ازدواج کردند و تقاضای طلاق آنها در سال ۲۰۱۸ ثبت شد. فرزندی که حضانت‌اش مورد اختلاف است، فرزند سامر واردن است که یک سال پیش از آن‌که این دو نفر با یکدیگر آشنا شوند، به دنیا آمده است.

پس از راه یافتن این موضوع به رسانه‌های جهانی، ان مک‌کلین با انتشار توییتی اعلام کرد: «بی‌تردید هیچ حقیقتی در دل این اتهام‌ها نمی‌توان یافت. ما درگیر جدایی دردناکی بودیم که شوربختانه حالا به رسانه‌ها راه یافته است. از حمایت‌تان سپاس‌گزارم و پس از پایان تحقیقات در این باره نظر خواهم داد. من به فرآیند تحقیقات اطمینان کامل دارم».

پس از انتشار این توییت، خانم مک‌کلین در یک توییت احساسی، عکسی از خود در کنار فرزند خانم واردن منتشر کرد و نوشت که ترک کردن او سخت‌ترین قسمت کارش به عنوان یک فضانورد بوده است. او پس از مدت کوتاهی این توییت را پاک کرد.

ان مک‌کلین قرار بود بخشی از پروژه «پیاده‌روی فضایی زنان» ناسا باشد که بنا بود برای نخستین بار فقط فضانوردان زن در آن شرکت کنند. ناسا حالا اعلام کرده است که این پروژه فعلا متوقف شده است، چون لباس‌های کافی برای این کار وجود ندارد تا مک‌کلین هم بتواند بخشی از آن باشد. ناسا می‌گوید، توقف این پروژه فضایی ربطی به این شکایت زمینی ندارد، اما رسانه‌ها به این گفته‌ها به دیده تردید می‌نگرند.

پنج آژانس فضایی از پنج کشور/ قاره مختلف جهان (روسیه، ژاپن، کانادا، آمریکا و اروپا) که در ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری می‌کنند، از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته‌اند که همه مسایل حقوقی احتمالی فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، به کشور یا قاره مبدا آنها ارجاع شود. کار ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است، و اگرچه در طول این سال‌ها چندین مساله پیچیده حقوقی پیش آمده است، اما این نخستین مساله حقوقی در طول ۲۱ سال فعالیت این ایستگاه است که در آن، فرد متهم، از فضا اقدامی علیه فردی در روی زمین کرده است.

بیشتر از جهان