ملا برادر از قطر وارد کاخ ریاست جمهوری کابل شد

هیئتی از رهبری طالبان برای مذاکره در باره انتقال قدرت وارد ارگ ریاست جمهوری شده است 

-مردم کابل از ورود طالبان به این شهر به شدت نگرانند -Wakil KOHSAR / AFP-

حوالی ظهر ناگهان وضعیت داخل شهر کابل بهم ریخت. مردم در مرکز شهر هراسان به هر سو در حال فرار بودند. تصاویر منتشرشده در شبکه‌‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم به صورت جمعی در حال فرار از مرکز شهراند. هم‌زمان با آن شلیک‌های پراکنده‌ای نیز در گوشه و کنار شهر کابل شنیده می‌شود. شایعه‌هایی نیزبه گوش می‌رسد که گویا طالبان از بخش‌هایی تلاش داشته تا به شهر کابل وارد شود. این شایعه‌ها از سوی دولت به سرعت رد شد. ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفت که صدای شلیک از دوردست‌ها شنیده شده اما نگران‌‌کننده نیست و نیروهای امنیتی وضعیت را در کنترل دارند. شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، نیز در صفحه‌اش نوشت طالبان کابل را تصرف نمی‌کند زیرا نیروهای خارجی با همکاری نیروهای افغان امنیت کابل را تامین می‌کنند.

گروه طالبان نیز پس از انتشار شایعه‌ها پیرامون نفوذش به شهر کابل، به سرعت این ادعا را رد کرد. این گروه با انتشار اعلامیه‌ای گفت که جنگجویان این گروه در حال حاضر وارد شهر کابل نمی‌شوند و منتظر نتیجه مذاکرات و گفت‌وگوها خواهند ماند. در این اعلامیه گفته شد که به نیروهای طالبان دستور داده شده است تا پشت دروازه‌های کابل منتظر باشند.

با این حال نگرانی بین مردم کابل به شدت دیده می‌شود. بانک‌های دولتی و خصوصی از روز شنبه شاهد هجوم مردم برای خارج کردن سپرده‌هایشانند. روز یکشنبه نیز محافظان بانک‌های خصوصی مجبور به شلیک هوایی شدند و همین شلیک باعث شد تا شایعه نفوذ طالبان به داخل شهر گسترش بیابد. پس از هجوم مردم به بانک‌ها، اغلب آن‌ها کار خود را تعطیل کردند و صدها مشتری این بانک‌ها در پشت درهای بسته منتظر ماندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با آن تمامی دستگاه‌‌های خودپرداز نیز از فعالیت بازماندند زیرا مشتریان بانک‌ها بیشترین مقدار وجهی را که می‌شد از خودپرداز خارج ساخت، گرفتند و این دستگاه‌ها خالی از اسکناس شدند. گفته می‌شود بیشتر نهادهای دولتی تعطیل شدند و کارمندانشان به خانه‌های خود رفته‌اند. منابعی آگاه در ارگ ریاست‌جمهوری نیز می‌گویند پس از آغاز ساعت رسمی کار، دوباره نیروهای ویژه حفاظت ارگ (پی‌پی‌‌اس) کارمندان ارگ، شورای امنیت، اداره امور و وزارت خارجه را به خانه‌هایشان فرستادند و آن را تخلیه کردند.

لحظاتی پیش نیز تعدادی از خبرگزاری‌‌ها گزارش دادند که با میانجی‌گری حامد کرزی و عبدالله عبدالله، بخشی از هیئت رهبری طالبان به کابل وارد شده و به ارگ ریاست‌جمهوری آمده‌اند. گفته می‌شود ملا برادر، معاون گروه طالبان و رئیس هیئت مذاکره‌کننده این گروه در قطر با یک پرواز نظامی وارد کابل شده است. همچنین تعدادی از خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده‌اند که قرار است علی احمدجلالی از چهره‌های سیاسی مطرح افغانستان برای شش ماه رهبری حکومت انتقالی را بر عهده بگیرد.

به نقل از وزیر داخله (کشور) افغانستان نیز آمده است که طالبان به زور وارد کابل نخواهد شد و انتقال قدرت به صورت مسالمت‌‌آمیز صورت می‌گیرد.  

به نظر می‌رسد عمر دولت دموکراتیک در افغانستان به سر آمده است و طالبان پس از بیست سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته است. زمزمه‌‌هایی وجود دارد که ارگ ریاست‌جمهوری برای حضور رهبری طالبان و رئیس حکومت انتقالی تخلیه شده و اشرف غنی نیز به سفارت آمریکا انتقال پیدا کرده است. با این حال تاکنون هیچ مرجعی این خبرها را تایید نکرده است.