معاون دادستان کل کشور: «برخی مدیران خوزستان مرتکب اعمال مجرمانه شدند»

رضا خشنودی از سرنوشت معترضان بازداشت شده و وضعیت کنونی آنان نیز اطلاعی نداد

سیاست کشتار و سرکوب بی‌رحمانه در تابستان ۱۴۰۰ تکرار شد - باشگاه خبرنگاران جوان

رضا خشنودی، معاون دادستان کشور که به دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی اعتراض‌های مردمی به خوزستان رفته بود، از احضار و دستگیری برخی مدیران این استان که مرتکب «اعمال مجرمانه‌ای» شدند، خبر داد. او از مدیرانی که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، نام نبرد. در جریان اعتراض‌های استان خوزستان شماری از معترضان نیز بازداشت شدند که برخی از آنان نوجوانان زیر ۱۸ سال بودند. رضا خشنودی در گزارش اخیر خود از سرنوشت معترضان بازداشتی و وضعیت کنونی آنان نیز اطلاعی نداد.

اعتراض‌های خوزستان به بی‌آبی و مدیریت ناکارآمد در این استان، از ۲۴ تیرماه آغاز شد اما در همان روزهای نخست، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان این اعتراض‌ها را تکذیب کرد و مدعی شد که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جعلی است. از طرف دیگر نیروهای امنیتی با خشونت و سرکوب به مردم معترض پاسخ دادند. این اعتراض‌ها که از شهرهای مختلف استان خوزستان شروع شده بود، در مدت کمتر از یک هفته به بیش از ۳۰ شهر ایران گسترش یافت.

مقامات جمهوری اسلامی از همان روزهای نخست برخوردهای متناقض و دوگانه‌ای با مردم معترض خوزستان داشتند، از یک طرف افرادی مثل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مدعی شدند که مردم معترض را درک می‌کنند و از آنان «گلایه‌ای» ندارند و از سوی دیگر افرادی مثل دادستان خوزستان، معترضان را «معاند نظام» دانست و آنان را به برخورد شدید تهدید کرد.

سیاست کشتار و سرکوب بی‌رحمانه که جمهوری اسلامی در آبان سال ۱۳۹۸ نیز آن را انجام داده بود، در تابستان ۱۴۰۰ نیز تکرار شد. تاکنون هویت ۱۳ نفر از معترضان و یک مأمور نیروی انتظامی که در جریان این اعتراض‌ها کشته شدند، شناسایی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا با گذشت بیش از ۲۰ روز از آغاز اعتراض‌های خوزستان، معاون دادستان کشور، خبر داده است که برخی مسئولان و مدیران فعلی و پیشین استان خوزستان احضار و بازداشت شده‌اند. به گفته رضا خشنودی، بررسی دادستانی نشان داده که «اعمال مجرمانه‌ای فراتر از ترک فعل و مسامحه» انجام شده است.

معاون دادستان کشور که پس از شروع اعتراض‌ها به دستور رئیس قوه قضاییه به استان خوزستان رفت، از تحت تعقیب قرار گرفتن برخی مدیران گذشته در استان خوزستان خبر داد و گفت: «در خصوص تأمین آب شرب، متاسفانه اقدام موثری در سال‌های گذشته صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بودجه‌های قابل‌توجهی به این پروژه‌ها اختصاص داده شده، اما حسب بررسی‌های صورت گرفته برخی از اعمال مجرمانه صورت گرفته است.»

به گزارش اعتمادآنلاین، رضا خشنودی با بیان اینکه در خصوص «ترک فعل‌های مجرمانه» گزارش‌های مستدل و روشنی از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور و ناجا به دادگستری استان خوزستان رسیده است، گفت: «هرگونه ترک فعل، مسامحه و سهل‌انگاری در اجرای وظایف که منتهی به تضییع حقوق عمومی شود، برای تعقیب اشخاص کافی است و قوه قضاییه در این زمینه عزمی جدی دارد.»

همزمان با گزارش معاون دادستان کشور درباره احضار و بازداشت برخی مدیران استانی خوزستان، برخی دیگر از مسئولان، مدعی شده‌اند که با باز شدن آب کرخه اعتراض‌ها در خوزستان به پایان رسیده است. اما گزارش‌های محلی حکایت از آن دارد که مشکلات مردم این استان همچنان ادامه دارد. فاضلاب خوزستان، خشکی هورالعظیم، خطر ریزگردها، بی‌آبی و مدیرانی که اعتراض مردم را تکذیب می‌کنند، مشکلاتی‌ به‌شمار می‌روند که در مقابل مردم استان خوزستان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری خوزنیوز، هم‌اکنون ۷۰۲ روستا در خوزستان در تنش آبی هستند؛ یا منابع آبی‌شان خشک شده و یا دچار قطعی روزانه آب هستند. به‌علاوه آنکه بخشی از مشکلات اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در خوزستان به دلیل قصور و سوء‌مدیریت دستگاه‌های اجرایی و پیمانکار اجرای طرح بوده است.

نابودی تالاب هورالعظیم نیز چالش بزرگی است که نه تنها مردم خوزستان که محیط زیست و ساکنان تمام استان‌های جنوبی و غربی کشور را تهدید می‌کند. چراکه تخریب این تالاب مساوی با افزایش ریزگردها است. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ میلادی، درباره فاجعه زیست‌محیطی در جنوب ایران هشدار داده بود اما در ۲۰ سال گذشته اقدام موثری برای جلوگیری از این فاجعه انجام نشد و جمهوری اسلامی پاسخ معترضان را با سرکوب و کشتار داد.

در جریان اعتراض‌ها، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی بسیاری از معترضان را بازداشت کردند و گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که دستگیری خانه به خانه معترضان همچنان ادامه دارد. این در حالی است که از سرنوشت بسیاری از افراد دستگیر شده، خبری در دست نیست. معاون دادستان کشور در گزارش اخیر خود نه اشاره‌ای به وضعیت بازداشت‌شدگان کرد و نه نامی از مدیران «مجرم» که احضار و بازداشت شده‌اند، برد.