نام فراکسیون امامزادگان با پرونده فساد سایپا گره خورد

نایب رئیس و دبیر این فراکسیون به اوین منتقل شده‌اند

ایرنا

رسیدگی به پرونده فساد در گروه خودروسازی سایپا که بنا به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران، ۲۵متهم دارد، موجب شد، دو نماینده مجلس ایران بازداشت، آزاد و دوباره بازداشت شوند.

فریدون احمدی و محمد عزیزی دو نماینده بازداشتی هستند. فریدون احمدی نماینده شهر زنجان و دبیر مجمع نمایندگان این استان است.

محمد عزیزی نیز نماینده ابهر و خرم‌دره در مجلس دهم است.

این دو نماینده مجلس عضو «فراکسیون امامزادگان» مجلس شورای اسلامی هستند که در اسفندماه سال گذشته و به دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر تبدیل محیط امامزاده‌ها به کانون‌های فرهنگی، تشکیل شده است.

محمد عزیزی که به اتهام دخالت در فساد سایپا دستگیر شده است، در تیرماه امسال به دلیل نقش‌اش در پرونده فساد شرکت «پارس حیات» نیز احضار و به دلیل عدم تأمین وثیقه پنج میلیارد تومانی راهی زندان شده بود. در آن زمان با ورود دادستان تهران، بازپرس پرونده قرار پنج میلیارد تومانی این نماینده مجلس را به «التزام حضور با قول شرف» تغییر داد و وی پس از چند ساعت از زندان آزاد شد.

نایب‌رئیس فراکسیون امامزادگان مجلس در پرونده فساد شرکت پارس حیات متهم است که با اعمال فشار موجب ترخیص کالای مغایر با برگه اظهار گمرکی این شرکت در مدت زمانی کوتاه شده است. این فساد گمرکی که از آن به «جازنی» تعبیر می‌شود حالتی است که یک واردکننده به دنبال ترخیص کالایی است که تعرفه وارداتی بالا دارد ولی در اظهارنامه گمرکی خود محموله وارداتی‌اش را کالای دیگری عنوان کرده که تعرفه گمرکی پایینی دارد. محمد عزیزی متهم است که به نفع شرکت پارس حیات صاحب برندهای مولفیکس و تنو، ۱۲۶۰ ثبت سفارش با تعرفه وارداتی ۴ درصد ثبت کرده و این محموله‌ها بدون تشریفات گمرکی به ایران وارد شده‌اند.   

اکنون نزدیک به یک ماه بعد از آزادی این نماینده مجلس با قول شرف، او به همراه فریدون احمدی، دیگر عضو فراکسیون امامزادگان به اتهام مداخله یا مباشرت در فساد سایپا دستگیر شده‌اند.

علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس پس از انتشار خبر دستگیری این دو نفر به خبرگزاری فارس گفته که هنوز اسناد مربوط به اتهامات این دو نماینده را دریافت نکرده است ولی «هفته آینده و با تکمیل مدارک و اسناد تخلف و مباشرت آن‌ها در برخی اقدامات، جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برگزار خواهد شد».

بهرام پارسایی، دیگر نماینده مجلس که موضوع فساد در خودروسازی‌ها را دنبال می‌کند در واکنش به اعلام خبر دستگیری این دو نفر گفته است که از جزییات آن بی‌اطلاع است ولی «موضوع بازداشت دو نفر از نمایندگان حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بود».

هفته گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در ایران صدور حکم ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا را تائید کرده و در مورد پرونده فساد در خودروسازی سایپا گفته بود: «این پرونده ۲۵ متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند. برخی از بازداشتی‌ها از مدیران شرکت سایپا هستند و برخی از نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی که به نمایندگی از سایپا مبادرت به ثبت‌نام و واگذاری خودرو می‌کردند».

این دو نماینده مجلس ایران در حالی به اتهام فساد در گروه خودروسازی سایپا دستگیر می‌شوند که دو روز پیش از آن هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو نیز چند ساعت پس از برکناری‌اش از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در دفتر کارش دستگیر شده بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در واکنش به خبر دستگیری یکه زارع در حساب توییتری خود نوشته بود که این دستگیری‌ها ظاهرسازی تکراری است و فساد خودروسازی گسترده‌تر از دستگیری مدیرعامل ایران‌خودرو است: «بازداشت چند نفر در ایران‌خودرو یک ظاهرسازی تکراری است. رانت خودرو به حدی فراگیر است که آن را به مصون‌ترین قلعه در مقابل قوانین کشور تبدیل کرده است. تا زمانی که فهرست بهره‌مندان از هزینه‌های تحمیلی به مردم اعلام نشود، این رانت خونین ادامه دارد».

بیشتر از