ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از قطع اینترنت برای سرکوبی در خوزستان

«مقام‌های ایران اینترنت را مختل یا مسدود کرده‌اند که نقض جدی حق آزادی بیان است»

سازمان عفو بین‌الملل از اختلال و قطع اینترنت برای خاموش کردن صدای معترضان خوزستان انتقاد کرد و از مقام‌های ایران خواست به حق آزادی بیان احترام بگذارند.

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه در رشته توییتی نوشت: «از روز پانزدهم ژوییه، اعتراض‌ها به کمبود شدید آب در خوزستان شروع شد. در واکنش، مقام‌های ایران اینترنت را مختل یا مسدود کردند که نقض جدی حق آزادی بیان است.»

عفو بین‌الملل افزود: «مقام‌های ایران در استفاده از قطع اینترنت برای پنهان کردن کاربرد غیرقانونی نیروی مرگبار سابقه وحشتناکی دارند. اتفاق‌های اخیر پژواک ترسناکی از نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) است که نیروهای امنیتی صدها تظاهرکننده و رهگذر را کشتند اما هرگز در این زمینه به پاسخگویی وادار نشدند.»

به نوشته این سازمان مدافع حقوق بشر، « نیروهای امنیتی در خوزستان، با استفاه غیرقانونی از مهمات جنگی ‌دست‌کم ۹ نفر را کشتند و ده‌ها نفر را زخمی کردند. ما بیم آن داریم که [شمار کشته‌ها و زخمی‌ها]  بیش از این‌ها باشد.»

عفو بین‌الملل از مقام‌های ایران خواست تا به «قطع و اخلال مستمر و عمدی اینترنت در استان [خوزستان] به منظور سرکوبی حقوق بشر پایان دهند و حق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز را محترم بشمارند».