قالیباف: مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه مجلس نیست

علی خضریان: محمدباقر قالیباف و علی نیکزاد با طرح صیانت از فضای مجازی موافق هستند

قالیباف از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حمایت کرده است - عکس از باشگاه خبرنگاران

در پی واکنش‌های گسترده افکار عمومی به «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد حین بررسی طرح، اصلاح می‌شود.» در مقابل، علی خضریان از موافقت قالیباف با طرح فوق خبر داد.

 محمدباقر قالیباف در حالی که انتقادات علیه طرح فوق را فضاسازی و مطالب خلاف واقع خواند، در حساب اینستاگرام خود نوشت: تصمیم‌گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به‌صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.

در همین حال، علی خضریان، عضو جیهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی، از موافقت قالیباف و نیکزاد با طرح فوق خبر داد و در توییتی نوشت :«از جناب محمدباقر قالیباف که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با اعلام صریح موافقت با اعمال اصل ۸۵، موجب انسجام بیشتر نمایندگان شدند، جناب علی نیکزاد که ضمن اداره منطقی صحن زمینه بیان دیدگاه‌های مختلف را فراهم کردند و جناب علیرضا زاکانی برای تبیین موضوع در مجلس تشکر می‌کنم.»

با وجود تمام تلاش‌ها برای توقف «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» و هشدارها درباره پیامدهای اجرای آن، مجلس شورای اسلامی، در روز چهارشنبه (شش مرداد)، این طرح با ۱۲۱ رأی موافق تصویب شد. مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی، این طرح به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

در روزهای گذشته اقشار زیادی از عموم مردم، فعالان مدنی، رسانه‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی وزیر ارتباطات خواستار در نظر گرفتن عواقب این طرح بر زندگی مردم شده بودند. اما هیچ‌کدام از این هشدارها و درخواست‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت.

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود و از آنجا مستقیم به شورای نگهبان می‌رود. اجرای آزمایشی آن نیز پس از تصویب در شورای نگهبان آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه علی خامنه‌ای در پیام نوروزی امسال خود گفت از مدیریت فضای مجازی راضی نیست و آن را «ول» توصیف کرد، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در اطاعت از امر علی خامنه‌ای قول داد که سپاه در سال ۱۴۰۰ فضای مجازی را از «ولنگاری» رها کند.

بلافاصله، حسین سلامی در پیامی به علی خامنه‌ای رهبر ایران گفت: «سپاه خود را نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان‌های نورانی دانسته و برای تحقق انتظارات و منویات حضرتعالی "ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰ "را تشکیل داده است.»

فرمانده سپاه پاسداران در این پیام خطاب به علی خامنه‌ای تاکید کرده است: «گروه‌های بی‌شمار بسیجی را در میدان عزت مردم گسیل می‌داریم، خانواده‌ها را یاری می‌کنیم تا توانمند شوند و قدرت می‌سازیم تا دشمن ناتوان شود و دیگر یارای تعقیب سیاست‌هایش را نداشته باشد. ما فضای مجازی را از ولنگاری رها خواهیم ساخت.»