جیمی اولیور، رستوران‌دار ورشکسته 

«فکر می‌کردم خودم به اندازه کافی باهوش و بزرگ هستم تا مساله را حل کنم»

Ben STANSALL / AFP

جیمی اولیور می‌گوید شکست رستوران‌های زنجیره‌ای‌اش که باعث شد ۱۰۰۰ نفر شغل خود را از دست بدهند، جشن تولدش را در چهار سال پیش «نابود کرد».

او که روز یکشنبه با برنامه غذای شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت گرچه این رستوران‌های زنجیره‌ای، که نام «جیمی ایتالیایی» را یدک می‌کشید، «شرکتی کاملا مجزا بود» ولی سقوطش گریبان‌گیر او نیز شد.

او با یاد‌آوری دوران شروع افول رستوران‌های زنجیره‌ای خود گفت: «تولد ۴۰ سالگی من به خاطر حرف و حدیث‌های محور این قضیه نابود شد.» 

این آشپز بریتانیایی با اشاره به بسته شدن رستوران‌ها ادامه داد: «یک جورایی باعث راحتی من هم شد چرا که تمام تلاش خود را برای حفظ آن کرده بودم. فکر می‌کردم خودم به اندازه کافی باهوش و بزرگ هستم تا مساله را حل کنم.»

اولیور فاش کرد که پیش از اعلام ورشکستگی رستوران، به خاطر بدهی ۷۵ میلیون پوندی، او ۱۳ میلیون پوند از ثروت خویش را دو سال پیش به این تجارت تزریق کرده بود. در ژانویه ۲۰۱۸ او مجبور شد ۱۲ رستوران را تعطیل کرده و ۶۰۰ حقوق‌بگیر را از کار بیکار کند ولی این کار هم نتوانست اوضاع را برای این شرکت عوض کند.

اکنون، آقای اولیور خوش‌بین است که از دست دادن رستوران‌های زنجیره‌ای، می‌تواند تاثیر مثبتی بر ادامه فعالیت حرفه‌ایش داشته باشد. با اشاره به این که وی قدردان این تجربه است، گفت: «مطمئنم که من چند درس ارزشمند در زندگی از این تجربه گرفته‌ام که به من اجازه خواهد داد طی بیست سال آینده کارهایی خارق‌العاده انجام دهم. ما تقریبا داشتیم موفق می‌شدیم ولی در نهایت به آنجا نرسیدیم. تجارت ما تجارت گسترده‌ای بود». او توضیح داد که اگر به جای آن، ۱۳ سال گذشته را صرف باز کردن و اداره سه رستوران «خیلی لوکس و گران‌قیمت» می‌کرد، آنها هنوز باز بودند.

او ادامه داد: «ما زنجیره‌ای از ۴۶ رستوران در سراسر بریتانیا داشتیم که رستورانی معمولی محسوب می‌شدند ... در این کار شما نسبت به رفتار و مذاق مردم اطلاعات ارزشمندی کسب می‌کنید. ما خیلی از کارها را درست انجام دادیم و بعضی ‌را هم اشتباه.» 

وی در توضیح دلایل شکست تجارت خود گفت: «مشکل اصلی این بود که به جای خرید با وام، ما مکان رستوران را اجاره می‌کردیم. دنیای امروز هم تغییر کرده و همه چیز با تاکسی های اوبر انجام می‌شود». [اوبر اکنون سرویس تحویل غذا از رستوران‌ها ارائه می‌دهد.] 

او ادامه داد: «رقبای ما نیز تغییر کرده و بیشتر شبیه ما شدند. ما دیگر آن انحصاری که در آغاز داشتیم را از دست دادیم. وقتی که شما زنجیره‌ای از رستوران‌ها داشته باشید که همه مانند دومینو به هم وصل هستند، کافی است حرفی از برگزیت به میان آید تا اعتماد به نفس مردم از دست رفته و عادات خرید آنان تغییر کند.»

در تاریخ ۲۱ ماه مه اعلام شد که این آشپز معروف ۲۲ رستوران از ۲۵ رستوران خود را خواهد بست. در آن زمان اولیور اظهار کرد که از فروپاشی رستوران‌هایش «عمیقا غمگین» شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از جهان