ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو در تهران تکمیل شد 

افزایش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا؛ استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر در صدر

«در چند روز اخیر بیش از شش هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند» - خبرگزاری صدا و سیما 

موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا با گونه‌ جهش‌یافته دلتا که از هفته‌ها پیش آغاز شده بود، در روزهای گذشته به اوج رسید و بیشترین آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در کشور را رقم زد؛ به‌ طوری‌ که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد فوت بیماران مبتلا به کرونا در هفته گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است. همچنین موارد مثبت بستری ۱۷ درصد و تعداد مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

به گزارش خبرگزاری مهر و براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب بیشترین ابتلا و موارد بستری در کشور را داشته‌اند و بیشترین آمار مرگ‌ومیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر گزارش شده است. 

 تخت‌های آی‌سی‌‌یو در تهران پر شده است
شیوع گونه جهش‌یافته دلتا در تهران وضعیتی ایجاد کرده است که به گفته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در چند روز اخیر بیش از شش هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، نیز روز یکشنبه (۲۰ تیر) در جلسه شورای شهر خبر داد که آمار قربانیان کرونا در تهران به مرز ۱۰۰ نفر در روز رسیده است. پیشتازی کرونا با گونه جهش‌یافته دلتا در تهران و دیگر شهرها در حالی است که روند واکسیناسیون عمومی همچنان به کندی پیش می‌رود و به گفته پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، «زمان طلایی واکسیناسیون کرونا در ایران از دست رفته است». او به پایگاه خبری امتداد گفت: «واکسن‌های موجود روی گونه‌ دلتای کرونا خوب عمل نمی‌کنند.» 

در خبری دیگر، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اعلام کرده است که روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا بستری می‌شوند و آمار افراد بستری به شش هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از نادر توکلی، تعداد مراجعان سرپایی نیز بسیار بالا رفته و روز یکشنبه (۲۰ تیر) تعداد هشت هزار و ۶۰۰ بیمار سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. نادر توکلی از پر شدن بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) در وضعیت کنونی هم خبر داده و اعلام کرده است که بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کردند تا ظرفیت تخت‌هایشان را افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته توکلی، «ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است». او از مردم خواست برای اطلاع‌یابی از ظرفیت بیمارستان‌هایی که تخت خالی دارند، با سامانه ۶۰۷۰ تماس بگیرند. 

سیستان و بلوچستان همچنان در بحران 
وضعیت استان سیستان و بلوچستان، همچنان وخیم گزارش شده است؛ به طوری که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت همچنان بیشترین آمار مرگ‌ومیر مبتلایان کرونا به این استان اختصاص دارد.

با وجود اینکه حسن روحانی و سعید نمکی، کمبود تخت‌ خالی در مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان را تکذیب کرده‌اند، دادستان این استان روز یکشنبه (۲۰ تیر) از پر شدن سردخانه‌ها خبر داد و گفت: «این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد.»

مهدی شمس‌آبادی، دادستان کل استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه روزانه ۳۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان فوت می‌کنند، در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت ایران که گفته بود در این استان تا ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد، گفت:‌ «آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی است؟ اگر تخت‌ها خالی است، چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در اورژانس بستری‌اند؟»

گونه جهش‌یافته کرونا و کودکان 
یکی از تفاوت‌های اساسی گونه جهش‌یافته دلتا با دیگر انواع کرونا این است که کودکان بیشتری را مبتلا می‌کند. در روزهای اخیر به نقل از مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، اعلام شد که ۱۳ کودک به دلیل حضور در یک جشن تولد به کرونا مبتلا شده‌اند. پیش‌تر متخصصان دیگری همچون مینو محرز هم اعلام کرده بودند که کودکان از گونه جدید در امان نیستند. 

مسعود مردانی با اشاره به اینکه قدرت سرایت کرونا در سویه جدید از دقیقه به ثانیه رسیده است، گفت: «مراجعه کننده‌ای داشتم که می‌گفت کودکمان را به یک جشن تولد دعوت کردند و با وجودی که کودک ماسک به صورت داشت و بلافاصله از مراسم بیرون آمد اما تعریف می‌کرد که یک لحظه که ماسک را برداشته، به ویروس مبتلا شده است.» به گفته مردانی ۱۳ تا ۱۴ کودکی که در آن مراسم شرکت کرده بودند، به کرونا مبتلا شدند. 

وعده جدید وزیر بهداشت 
در حالی که موج پنجم کرونا با گونه جهش‌یافته دلتا اغلب مناطق ایران را درگیر کرده است و از مبتلایان قربانی می‌گیرد، با وجود وعده‌های مکرر وزیر بهداشت واکسیناسیون عمومی همچنان به کندی پیش می‌رود و تاکنون کمی بیش از دو میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند. 

سعید نمکی روز جمعه (۱۸ تیر) از تزریق روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن در کشور خبر داد و گفت: «از فردا واکسیناسیون با قدرت شروع می‌شود.» منظور او از «فردا» روز ۱۹ تیر بود اما این وعده هم مثل دیگر وعده‌های وزیر بهداشت محقق نشد؛ چون مجموع دوزهای تزریق شده تا روز شنبه ۱۹ تیر، شش میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز بود که در روز یکشنبه به شش میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ دوز رسید؛ به عبارت دیگر، در طول یک‌ روز فقط ۱۱۱ هزار و ۲۱ دوز جدید تزریق شده است که تا رقم ۴۰۰ هزارتایی وزیر بهداشت فاصله زیادی دارد.