اکونومیست: ایران انتخابات را به نفع تندروها سازماندهی کرده است

شواهد نشان می‌دهد مردم به جای رأی دادن، ماندن در خانه را ترجیح می‌دهند

انتخابات ریاست جمهوری ایران در نگاه بین المللی مورد انتقاد است - عکس از فرارو

در مقاله‌ای که مجله اکونومیست درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو منتشر کرده، با اشاره به مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری آمده است که این انتخابات پیشاپیش سازماندهی شده تا یک کاندیدای خاص انتخاب شود. بیشتر کسانی که برای انتخابات تأیید صلاحیت شده‌اند، از میان محافظه‌کاران انتخاب شده‌اند.

این مجله در ادامه به بخشی از صحبت‌های محسن مهرعلیزاده در مناظره‌ها اشاره می‌کند که گفته است: «برخی خورشید و فلک را بسیج کردند تا فردی خاص رئیس‌جمهور شود.»

به نوشته اکونومیست، در ایران هیچ انتخابات آزادی وجود ندارد و روحانیون از حداکثر اقتدار برخوردار هستند. آنها نامزدها را به دلایل گوناگون رد صلاحیت می‌کنند. در چنین شرایطی و با این معیارها، انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در ۱۸ ژوئن برگزار شود به یک مضحکه شبیه است.

نزدیک به ۶۰۰ نامزد برای جایگزینی حسن روحانی متقاضی شدند، اما شورای نگهبان که توسط گروهی از روحانیون و حقوقدانانی است که از پیش انتخاب شده‌اند، فقط به هفت نفر به‌عنوان کاندیدا اجازه ورود به انتخابات دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، در سال ۲۰۰۹ و پس از اعتراض مردم به نتیجه انتخابات، افکارعمومی بین‌المللی به مسئله سلامت و اعتبار انتخابات در ایران با دیده تردید می‌نگریست. با توجه به سابقه انتخابات سال ۸۸، این دوره نیز جایگاه رئیس جمهور جمهوری اسلامی در نگاه بین‌المللی را بیش از پیش متزلزل می‌کند.

به نظر می‌رسد عملکرد شورای نگهبان اعتبار و وجهه جمهوری اسلامی در فضای بین‌المللی را نیز مخدوش کرده است. در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهور بعدی از توانایی لازم برای مناسبات بین‌المللی برخوردار است یا خیر.

اگرچه رهبر جمهوری اسلامی نیز در توصیه به داوطلبان ریاست جمهوری، از آنها خواسته بود تا در مورد سیاست خارجی ورود نکنند.

ناظران سیاسی داخلی و خارجی نگران هستند که نتیجه انتخابات بر روند تصمیم‌گیری غرب در مذاکرات وین تأثیر بگذارد. با این حال به نظر می‌رسد که دولت بایدن تصمیم خود را برای ادامه مذاکرات گرفته است.

پیش‌تر، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران گفت که انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران عاملی برای تصمیم‌گیری دولت جو بایدن در مورد چگونگی پیشبرد مذاکرات هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

رابرت مالی در گفت‌وگو با باراک راوید خبرنگار وب‌سایت اکسیوس اظهار داشت، «ما قصد نداریم روند مباحثات خود را بر اساس انتخابات ایران تنظیم کنیم، این روند بر اساس آن که چطور ما می‌توانیم با دفاع از منافع امنیت ملی ایالات متحده سازگار باشیم تعیین می‌شود.»