اعتراض به عضویت سوریه در هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی

این تصمیم «با تمام قوانین بین‌المللی و بشردوستانه در تعارض است»

یک بیمارستان روستایی در ادلب که توسط نیروی هوایی سوریه بمباران و تخریب شد-Omar HAJ KADOUR / AFP

بعد از انتصاب دولت سوریه به هیئت‌مدیره سازمان بهداشت جهانی، کارمندان نظام پزشکی این کشور خشمگینانه اعتراض کردند.

پس از آنکه آن‌ها دریافتند رژیم بشار اسد بعد از رای‌گیری بدون هرگونه بحث یا مخالفتی به هیئت‌مدیره این سازمان منصوب شد در شهر ادلب که تحت اداره شورشیان است به خیابان‌ها ریختند.

اعضای هیئت‌مدیره سازمان بهداشت جهانی برای دوره‌ای سه ساله انتخاب می‌شوند. آن‌ها سیاست‌های مجمع بهداشتی سازمان را تعیین می‌کنند که بخش تصمیم‌‌گیر سازمان است و این سیاست‌ها را اجرا می‌کنند.

معترضان به طنز تلخ انتصاب رژیم اسد به این منصب اشاره کردند در حالی که او در مدت جنگ داخلی خونین ۱۰ ساله سوریه سال‌ها به بمباران بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ادامه داده است.

در نوشته‌ای که برخی از معترضان در روز دوشنبه، ۳۱ مه، حمل می‌کردند آمده بود: «ما این ایده را رد می‌کنیم که قاتل ما و کسی که بیمارستان‌های‌ ما را تخریب کرد اکنون به هیئت‌مدیره سازمان منصوب شود.» بسیاری از کارمندان نظام پزشکی نیز خارج از ساختمان اصلی وزارت بهداشت دست به اعتراض زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رفعت فرحات، از مقام‌های بهداشتی ارشد شهر ادلب گفت رای‌گیری روز شنبه «با تمام قوانین بین‌المللی و بشردوستانه در تعارض است».

سلوی عبدالرحمان، شهروند‌خبرنگار مقیم ادلب، آخرین سنگر شورشیان در کشور، گفت نگران است حضور دولت در این هیئت‌مدیره منجر به آن شود که دولت سعی کند کمک‌های پزشکی به این منطقه را که محل زندگی میلیون‌ها نفر است، متوقف کند.

جنگ داخلی سوریه از زمان شروع آن در سال ۲۰۱۱ به مرگ حدود ۵۰۰ هزار نفر و فرار میلیون‌ها نفر از کشور منجر شده است.

بازرسانی که برای اداره اصلی حقوق بشر سازمان ملل کار می‌کنند و گروه‌های حمایتگری بین‌المللی گزارش کرده‌اند دولت اسد و متحدانش، مانند روسیه و ایران، مسئول تخریب تسهیلات و اماکن بهداشتی و پزشکی بوده‌اند.  

صدها مرکز پزشکی بمباران شدند که اغلب آن‌ها طی حملات هوایی دولت اسد بود. نیمی از اماکن بهداشتی و بیمارستان‌های باقی‌مانده نیز تنها به صورت جزئی فعالیت کرده یا اصلا فعالیت نمی‌کنند. در همین حال حدود ۷۰ درصد از کارمندان نظام پزشکی سوریه هم از کشور فرار کرده‌اند.

درخواست اضطراری سازمان بهداشت جهانی برای سوریه که در ماه مارس منتشر شد گفت دستکم ۱۲.۴ میلیون نفر در این کشور به کمک نیاز دارند و «زیرساخت‌های اساسی خدمات بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانگاهی وضعیتی ویران دارند».

 

گزارش‌های تکمیلی از سایر رسانه‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان