اراکی: معنای انتخابات این است که مردم اعلام کنند فرمانبر این نظام هستند

«ما در انتخابات پیش‌رو یک بازوی اجرایی برای رهبری می‌خواهیم»

مردم در انتخابات بازوی اجرایی رهبر را انتخاب می کنند - عکس از خبرگزاری حوزه

عضومجلس خبرگان رهبری گفت معنای انتخابات این است که «مردم با انتخابات اعلام می‌کنند که ما فرمان‌بر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که ولی‌فقیه است یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اراکی در جمع دانش‌آموختگان سپاه علویون قم، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک حکومت الهی و دینی است، گفت: «ما امروز در انتخابات پیش‌رو نیاز به یک بازوی اجرائی توانمند در مدیریت کشور و رفع نیاز مردم و مشکلات مردم داریم و هم یک بازوی اجرائی برای رهبری می‌خواهیم که هادی باشد و مردم از او اخلاق یاد بگیرند عامه مردم از او سبک زندگی بیاموزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج تأیید صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری موجی از ناامیدی را در میان حامیان نظام اسلامی به وجود آورده است. به طوری که حتی بسیاری از حامیان ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصلی حاکمیت نیز نگران بحث «جمهوریت» هستند و رقابتی نبودن انتخابات را باعث تضعیف جایگاه عمومی او عنوان کردند.

در همین رابطه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای، به این انتقادات پاسخ داد. در این متن که با امضای هاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده، آمده است: «در نظام جمهوری اسلامی ترکیب نهاد هایی چون قوه مجریه، قوه قضاییه و مجلس در کنار مجموعه هایی دیگر همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساختار اداره و مدیریت کشور را تشکیل داده است و ضربه زدن و تشویش افکار عمومی نسبت به این نهاد ها اقدامی ساختار شکنانه و دشمن شاد کن است، این مجموعه ها نباید مورد تضعیف قرار گیرند. زیرا تضعیف آنها به تضعیف نظام اسلامی می انجامد.»

پیش از این نیز برخی دیگر از فقهای نزدیک به قدرت، مشروعیت حکومت را از خدا می‌دانستند و نقش مردم در این مسیر را تنها نوعی بیعت عنوان می‌کردند.

بنا بر دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی، اصل مشروعیت حکومت و حاکمانش از جانب خداوند است و رای مردم تنها در حکم تایید «مشروعیت الهی» است، و جمهوریت در نظام کنونی ایران فرع بر مشروعیت الهی است. یعنی رهبر را خدا تعیین می‌کنند و مردم با «انتخاب» خبرگان، رأی خدا را تأیید می‌کنند.

او که تئوریسین حکومت اسلامی در برابر جمهوریت تلقی می‌شد و از حمایت علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی برخوردار بود در جای دیگری گفته است: «دموکراسی که برای غربی‌ها اصالت دارد، برای ما فقط جنبه ابزاری دارد. رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد؛ مقبولیت می‌آورد. ممکن است در آینده، قانون این‌گونه شود که مردم باید در تعیین استاندار نظر بدهند. این قانون و این فرایند از نظر اسلام هیچ اشکالی ندارد اما این بدان معنا نیست که مردم به او مشروعیت می‌دهند بلکه مردم رأی تمایل می‌دهند. وگرنه حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است. اینکه امام فرمود میزان رأی مردم است، آیا حتی در مقابل حکم خدا نیز میزان رأی مردم است؟! این‌همه امام دم از اسلام زد برای چه بود؟ ایشان از همان ابتدا می‌فرمود همه چیز فدای اسلام. بی‌شک ایشان در مقابل اسلام نگفت رأی مردم معتبر است بلکه آنجا که ما مصالح را نمی‌دانیم و حکم خدا نیست، برای تشخیص مصداق از رأی مردم بهره می‌بریم.»