شورای عالی دولت در برزخ صاحب صلاحیت بودن و مشورتی بودن

بیشتر اعضای احتمالی این شورا که انتظار می‌رود کارش تعیین نقشه‌راه سیاسی کشور خواهد بود، نقش مشورتی شورای عالی دولت را نمی‌پذیرند

این شورا ۱۸ عضو دارد که حضور سه عضو از قوه مجریه و دو عضو از قوه مقننه کاملا نهایی شده است- ارگ

دولت افغانستان اعلام کرده است که فهرست اعضای شورای عالی دولت نهایی شده است و به احتمال زیاد روز دوشنبه رسانه‌ای خواهد شد. به گزارش رسانه‌ها، در حال حاضر این شورا ۱۸عضو دارد و حضور سه عضو از قوه مجریه و دو عضو از قوه مقننه، کاملا نهایی شده است اما بقیه یا هنوز نسبت به حضور خود هیچ گونه واکنشی نشان نداده‌اند یا در این رابطه هنوز مردد هستند.

ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده است که شورای عالی دولت ۱۵ تا ۲۵ عضو خواهد داشت و سخنگویان دفتر ریاست‌جمهوری هم به رسانه‌ها گفته‌اند که در اصل دو شورا تشکیل خواهد شد: یکی «شورای عالی دولت» یا نام دیگری که به زودی روی آن گذاشته خواهد شد و دیگری «شورای تخصصی» که وظیفه آن مشاوره دادن به شورای عالی دولت است.

شورای دوم ۵۰ تا ۶۰ عضو خواهد داشت و بیشتر آنان در عرصه‌های مختلف متخصص خواهند بود. در فهرستی که رسانه‌ها در حال حاضر منتشر کرده‌اند، نام‌هایی چون رئیس‌جمهوری غنی، امرالله صالح، سرور دانش، عبدالله عبدالله، حامد کرزی، عبدرب الرسول سیاف، گلبدین حکمتیار، کریم خلیلی، محمد محقق، عبدالرشید دوستم، صلاح‌الدین ربانی، عطامحمد نور، میررحمان رحمانی، فضل هادی مسلم‌یار، فاطمه گیلانی، حسینه صافی، فوزیه کوفی و حبیبه سرابی به چشم می‌خورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند به نظر می‌رسد این فهرست نهایی شده باشد، با این حال تعدادی از اعضای اعلام شده برای این شورا، ملاحظات خود را با رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. به‌طور مثال، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، گفته است که برای شکل‌گیری اجماع عمومی در افغانستان، اعضای شورای عالی دولت باید محدود باشد.

او حضور هشت تا ۱۰ تن در این شورا را کافی می‌داند؛ این در حالی است که حکومت اصرار دارد که تعداد اعضای شورای نزدیک به ۲۰ تن باشد. از سوی دیگر، برخی از اعضای احتمالی این شورا، نسبت به حوزه صلاحیت‌های شورای عالی دولت، ملاحظاتی دارند. چهره‌های نزدیک به مارشال دوستم گفته‌اند که اگر شورای عالی دولت، نقش تصمیم‌گیرنده نداشته باشد، مارشال دوستم به این شورا نخواهد پیوست. 

تعدادی دیگر از اعضای احتمالی شورا نیز بر نقش صلاحیت‌محور شورا تاکید دارند، اما ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که این شورا، نقش مشورتی دارد و در عرصه دولتداری و به خصوص روند صلح، به دولت مشاوره‌های لازم را ارائه خواهد داد.

از سوی دیگر، تعدادی از چهره‌های سیاسی افغانستان که در فهرست احتمالی اعضای شورا حضور ندارند، نسبت به ظرفیت اعضای شورا ابراز تردید کرده‌اند. به باور آنان، در ۲۰ سال گذشته این چهره‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و مشخص است که برای عضویت در شورای عالی دولت، توان و ظرفیت لازم را ندارند. 

برخی دیگر از سیاستمداران افغانستان نیز می‌گویند تعدادی از این چهره‌ها در نزد مردم وجهه‌ای بسیار منفی دارند و مردم به هیچ وجه نخواهند پذیرفت که این چهره ها عضو شورای عالی دولت باشند.

با این حال، هنوز کاملا مشخص نیست که کارکرد شورای عالی دولت چگونه خواهد بود. مسئله اصلی این شورا، تعیین نقشه‌راه برای آینده سیاسی افغانستان خواهد بود. مهم‌ترین مسئله در این رابطه، نقش «مشورتی» یا «تصمیم‌گیرانه» شورا است. گفته می‌شود حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه و عبد رب الرسول سیاف، از رهبران جهادی، خواستار نقشی تصمیم‌گیرنده در عرصه‌های جنگ و صلح، سیاست خارجی و استقلال و حاکمیت دولت شده‌اند، اما رئیس‌جمهوری دوست ندارد این قدرت اجرایی به دست شورای عالی دولت بیفتد.

برخی از زنان افغانستان نیز حضور زنان در این شورا را کم و نمادین می‌دانند. به باور آن‌ها، حضور چهار زن در یک ترکیب ۱۸ نفره کم است. آنان همچنین زنان معرفی شده برای این شورا نمادین و فاقد توانایی می‌دانند.

با این حال گفته می‌شود که بحث‌ها درباره ساختار شورای عالی دولت، نقش این شورا و مهم‌تر از همه کمیت آن، هنوز کامل نهایی نشده است؛ هرچند گفته می‌شود که روز دوشنبه، زمان اعلان رسمی اعضای شورا و نخستین نشست آن خواهد بود، اما با توجه به اختلاف‌های موجود ، احتمال برگزاری نشست نخست و اعلام نهایی اعضای شورا، بسیار کم است.   

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه