ظریف می‌گوید توسط جان کری از ۲۰۰ حمله اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه مطلع شده است

دونالد ترامپ جان کری را به تماس‌های غیر قانونی با ظریف متهم کرده بود

ظریف گفت، این جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا بود که از ۲۰۰ حمله اسرائیل علیه نیروهای نظامی ایران در سوریه خبر داد-KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک فایل صوتی که در رسانه‌ها منتشر شده، ادعا کرد که جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، بیش از ۲۰۰ مورد حمله پنهانی اسرائیل به منافع ایران در سوریه را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به وی اطلاع داده است.

نیویورک پست در مطلبی به قلم مارک مور در همین باره نوشته که وزیر خارجه ایران در این فایل صوتی که توسط نیویورک تایمز و ایران اینترنشنال منتشر شده می‌گوید که سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی در زمینه عملیات نظامی و مذاکرات دولتی او را در تاریکی نگه داشته‌اند و او این اطلاعات را از جان کری دریافت کرده است.

ظریف گفت، این جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا بود که از ۲۰۰ حمله اسراییل علیه نیروهای نظامی ایران در سوریه خبر داد.

ظریف همچنین گفته است سپاه پاسداران حمله موشکی به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق را که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس از سوی آمریکا انجام شد، به وی اطلاع نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف این مصاحبه را در اسفند ماه گذشته انجام داده و قرار نبود که تا پایان کار دولت حسن روحانی در مرداد ماه آینده منتشر شود.

نیویورک پست اضافه کرده که ظریف هنگامی که دولت ترامپ در کاخ سفید بر سر کار بود با جان کری و ارنست مونیز وزیر انرژی در دولت باراک اوباما دیدار داشت و جان کری سال ۲۰۱۸ به این دیدار اعتراف کرد.

کری و مونیز در توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ نقش اساسی داشتند.

جان کری گفته است که با مقام های ایرانی برای نجات توافق هسته ای دیدار کرده است.

دونالد ترامپ در همان زمان کری را به دلیل اتخاذ سیاست «دیپلماسی در سایه» مورد انتقاد قرار داد و مقام‌های دولت اوباما را باعث بروز «آشفتگی» در ایالات متحده دانست.

ترامپ بعد از برملا شدن دیدار کری با مقام های ایرانی در توییتی نوشت که «ایالات متحده نیازی به دیپلماسی در سایه و احتمالا غیر قانونی جان کری در مورد توافق بسیار بد مذاکره شده با ایران ندارد و کری كسی بود كه اولين بار اين افتضاح را به بار آورد.»

ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد و در همان زمان کری از این توافق حمایت کرد.

دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۹ کری را به نقض قوانین فدرال متهم کرد و گفت کری با کنار آمدن با ایران منافع ایالات متحده را نقض کرده و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. ترامپ این تماس‌ها را نقض قانون لوگان دانست.

قانون لوگان، قانونی است که بر اساس آن مذاکره افراد غیر مسئول  آمریکایی با دولت‌های خارجی که با آمریکا در مناقشه باشند، جرم تلقی می‌شود.