صدر اعظم آلمان «ترمز اضطراری» را می‌کشد

آنگلا مرکل هشدار داده که چاره‌ای نیست و باید از بروز موج سوم کرونا جلوگیری شود

آنگلا مرکل به دنبال اعمال مقررات سخت‌تر علیه بیماری کووید-۱۹ است - Stefanie LOOS / AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پارلمان این کشور را تحت فشار گذاشته تا به لایحه‌ای رای دهند که به دولت مرکزی اختیار می‌دهد مقررات سختگیرانه‌تری در مورد قرنطینه  کووید‌- ۱۹ در نواحی انتشار سریع ویروس اعمال کند.

برخی از این مقررات سختگیرانه‌تر شامل محدود کردن خدمات رستوران‌ها به غذاهای بیرون‌بر، محدودیت فعالیت‌های ورزشی و منع عبور و مرور در ساعات شب است.

کابینه خانم مرکل این اقدامات را که به آن عنوان «ترمز اضطراری» داده شده، تایید کرده است اما این لایحه بدون تصویب پارلمان جنبه قانونی نخواهد داشت.

خانم مرکل می‌گوید در صورت تصویب پارلمان، این قانون در مناطقی از کشور اعمال خواهد شد که نسبت ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته در آن ۱۰۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

به دنبال کاهش یافتن نسبی آمار ابتلا به کووید در ماه‌های فوریه و مارس، اکنون بار دیگر موارد بیماری رو به افزایش است. صدراعظم آلمان ضمن تقاضا از نمایندگان برای اقدام در این مورد به پارلمان هشدار داده که اوضاع «بسیار جدی» است.

او گفت: «چاره دیگری وجود ندارد. باید از بروز سومین موج همه‌گیری جلوگیری کنیم ... و برای دستیابی به این هدف باید نقاط قدرت دولت مرکزی، ایالات و دولت‌های محلی را بهتر از گذشته ترکیب کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم مرکل این اظهارات را در پارلمان و در حالی بیان کرد که بنا به آمار رسمی، آلمان ظرف یک شب با ۲۵ هزار مورد جدید ابتلا به کووید و ۲۰۰ مورد مرگ رو‌به‌رو شده است.

با توجه به اینکه نمایندگان پارلمان نسبت به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر نگران بوده و دولت‌های ایالتی نیز مایل به اعطای اختیارات بیشتر به دولت مرکزی نیستند، خانم مرکل برای تصویب این لایحه با دشواری‌های بسیاری رو‌به‌روست. 

این لایحه به دولت فدرال اختیار می‌دهد یک رشته مقررات واحد از جمله تعطیلی فروشگاه‌های غیرضروری و مراکز فرهنگی را در مناطق آلوده اعمال کند.   

این لایحه (در صورت تصویب) به اقدامات پراکنده‌ای که خاص واکنش آلمان در مقابل همه‌گیری در ۱۶ ایالت این کشور بوده، پایان خواهد داد.

در آلمان مقررات قرنطینه در سطح ایالتی در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل بسیاری از مردم در اشاره به این که در ماه‌های اخیر فرمانداران ایالات مختلف قوانین دولت مرکزی را به گونه‌هایی متفاوت تعبیر کرده‌اند، اظهار ناخشنودی کرده است.

خانم مرکل به پارلمان گفت: «پزشکان بخش‌های مراقبت ویژه یکی پس از دیگری تقاضای کمک می‌کنند. ما که هستیم که این تقاضاها را نادیده بگیریم؟ ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه بدهیم که پزشکان و پرستاران را به حال خود بگذاریم.»

قرار است مجلس سفلای آلمان هفته آینده در مورد این لایحه رای‌گیری کند. مجلس اعیان پس از مجلس سفلا به این لایحه رای خواهد داد. 

کمی بعد، سخنگوی خانم مرکل گفت او نخستین واکسن خود را که تولید شرکت استرازنکاست تزریق کرده است.

به تازگی مقامات آلمان در پی گزارش‌های مبنی بر بروز عارضه نادر لخته شدن خون در برخی از افرادی که با واکسن استرازنکا واکسینه شده بودند، تزریق این نوع واکسن را به افراد بالای ۶۰ سال محدود کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان