۸۸ مامور پلیس در خشونت‌های ایرلند شمالی زخمی شدند

وزیر امور ایرلند شمالی در کابینه بریتانیا این حملات را «غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد

«خلاء رهبری و استراتژی که ایرلند شمالی نیاز دارد باید حالا پر شود»- PAUL FAITH / AFP

۸۸ مامور پلیس در جریان خشونت‌های هفته‌های اخیر در ایرلند شمالی زخمی شده‌اند و برندون لوئیس وزیر امور ایرلند شمالی در کابینه بریتانیا این حملات را «غیرقابل قبول» خوانده و محکوم کرده است.

در حالی که عوامل پشت ناآرامی‌ها «پیچیده» هستند، او اذعان کرد که آن عوامل شامل تنش‌ها پیرامون پروتکل ایرلند شمالی است که دولت بوریس جانسون به عنوان بخشی از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امضا کرده است.

اما او با خشم نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک در پارلمان روبرو شده است که به او گفته‌اند پروتکل مذکور ریشه بی‌نظمی‌ها و مخل صلح و آرامش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لوئیس با پیش‌بینی این که با انتقاد سیاستمداران گروه‌های خالف روبرو می‌شود، پیشتر به نمایندگان گفته بود: «دنبال یک توضیح ساده‌انگارانه برای بی‌نظمی‌های اخیر بودن می‌تواند آسان باشد، با این حال واضح است عوامل پشت آن در واقع ... وجوه متعددی دارد.»

در پی حضور یک سیاستمدار بلندپایه شین فین در مراسم بحث‌برانگیز سوگواری یک جمهوری‌خواه، او بر این باور است که این موضوع شامل ترس و نگرانی از محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا هم می‌شود که به طور برابر در ایرلند شمالی اعمال نشده است.

آقای لوئیس در اظهاراتی در بروکسل همچنین از «دوستان و شرکای» پادشاهی متحد (بریتانیا) در اتحادیه اروپا خواست اهمیت شناسایی وفاداران ایرلند شمالی را «کاملا درک» کنند.

لوئیز های دبیر سایه ایرلند شمالی در کابینه نیز از آقای جانسون – هدایت کننده کارزار برگزیت که منتقدان هشدار دادند به یک مرز داخلی در بریتانیا منتهی می‌شود و به‌طور بالقوه آرامش شکننده در ایرلند شمالی را متزلزل می‌کند – خواست که «با پیامدهای اقدامات خودش مواجه شود.»

او گفت، «ایرلند شمالی به چیزی بیش از آن چه فکر شده بود سقوط کرده و اجازه داده شده وعده صلح به بن‌بست برسد.»

«خلاء رهبری و استراتژی که ایرلند شمالی نیاز دارد باید حالا پر شود. نخست وزیر باید با پیامدهای اقدامات خودش مواجه شود و نشان دهد که حلقه رهبری برای چه گلایه می‌کند.»

او همچنین گفت خشونت «موجه نبوده و غیرقابل توجیه است» و اضافه کرد: «ماه‌های اخیر نشان داده است که چقدر صلح شکننده است و پاسداری از آن به رهبری مسئولانه و سنجیده نیاز دارد.»

با این حال، آقای لوئیس از نخست وزیر دفاع کرد و اصرار داشت که او در تمام مدت درگیر این مساله بوده است.

اما او از سوی شرکای سابق حزب متبوعش در دولت، حزب اتحادگرایان دموکراتیک ایرلند شمالی، نیز مورد حمله قرار گرفت.

یان پیزلی نماینده این حزب در پارلمان گفت که مراسم سوگواری موجب ناآرامی نشد، بلکه چیز دیگری بود که باعث بروز این مسائل شد. دلیل اصلی پروتکل ایرلند شمالی بود، به این معنا که هویت آلستر این وسط در میان بود.

جیم شانون دیگر نماینده حزب اتحادگرایان دموکراتیک نیز گفت پروتکل ایرلند شمالی در تجارت اخلال ایجاد کرد و خیابان‌ها را به بی‌نظمی کشاند و صلح را مختل کرد.

کالوم ایستوود رهبر حزب کارگر و سوسیال دموکرات هم دولت بریتانیا را متهم کرد که در مورد پیامدهای برگزیت با جمعیت وفاداران صادق نبوده است.

© The Independent