ظریف: انتقام نطنز را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت

بعضی مقام‌های اسرائیلی ازجمله نتانیاهو به‌طور ضمنی به مسئولیت این کشور در حادثه نطنز اشاره کرده‌اند

وزیر امور خارجه ایران «حادثه» نطنز را «انتقام اسرائیل» از موفقیت‌های ایران در مسیر لغو تحریم‌ها دانست- تصویر از اقتصادآنلاین

مقام‌های وزارت امور خارجه ایران اسرائیل را مسئول آن‌چه که در تأسیسات غنی‌سازی نطنز اتفاق افتاده است، دانستند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، «حادثه» نطنز را «انتقام اسرائیل» از موفقیت‌های ایران در مسیر لغو تحریم‌ها دانست و گفت که انتقام آن را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت. 

صبح روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از وقوع «حادثه‌»ای در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد همان روز خبر داد؛ اما چند ساعت بعد، علی‌اکبر صالحی، رئیس آن سازمان، آن‌چه را که «حادثه» عنوان شده بود، «تروریسم هسته‌ای» خواند. 

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه، ۲۳ فروردین ماه، با نقل شنیده‌های خبرنگار خود از جلسه وزیر امور خارجه با کمیسیون امنیت ملی مجلس، نوشت که ظریف در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در «دام مکارانه» طراحی‌شده اسرائیل، گفت اسرائیلی‌ها می‌خواهند «انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند»، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدام‌ها را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت. 

ظریف با اشاره به مذاکراتی که برای بازگشت ایران و آمریکا در وین در جریان است، تأکید کرده که این اقدام اسرائیل موضع ایران را در مذاکرات قوی‌تر می‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفته است که  اسرائیلی‌ها «پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت» و اگر تاکنون با تأسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند، الان نطنز می‌تواند «مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چندبرابر توان غنی‌سازی» باشد. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه اعلام کرد سانتریفیوژهایی که در حادثه نطنز از مدار خارج شده‌اند از نسل اول سانتریفیوژهای ایران (IR-1) بوده‌اند که با «ماشین‌های پیشرفته» جایگزین می‌شوند.

خطیب‌زاده با اشاره به این‌که «بارها اسرائیل گفته بود و امروز هم شنیده می‌شود و منابع مختلف نیز تایید می‌کنند»، اسرائیل را پشت «حادثه» نطنز دانست و افزود که انتقام از اسرائیل «در زمان خودش انجام می‌شود».

او افزود که حادثه نطنز «آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته»، ولی ممکن بود «فاجعه انسانی» رخ دهد که «جنایت علیه بشریت» بود. 

درپی اعلام خبر حادثه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی این «حادثه» را حمله‌ای سایبری و عامل احتمالی آن را اسرائیل دانستند. عصر روز یکشنبه نیز تعدادی از خبرگزاری‌های آن کشور با استناد به منابع اطلاعاتی ناشناس عنوان کردند که موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل، در این حمله دست داشته است.

دولت اسرائیل درمورد حادثه نطنز هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی نداشته است، اما بعضی مقام‌های این کشور به‌طور ضمنی به مسئولیت این کشور در حادثه اشاره کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه شب، در مراسمی که به‌مناسبت هفتادوسومین سالگرد استقلال اسرائیل، برای ارتش و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی برگزار شده بود، گفت: «مبارزه با ایران، نیروهای نیابتی آن و تلاش‌های تسلیحاتی آن یک مأموریت بسیار بزرگ است. شرایطی که امروز وجود دارد، لزوماً وضعیتی نخواهد بود که فردا وجود خواهد داشت.» 

رسانه‌های اسرائیلی، ازجمله اورشلیم‌پست و تایمز اسرائیل، جمله دوم نتانیاهو را اشاره‌ای ضمنی به نقش اسرائیل در آن‌چه که در تأسیسات غنی‌سازی نطنز روی داده است، دانستند.