کاخ سفید قصد دارد با صدور فرمان ریاست‌جمهوری فروش سلاح را کنترل کند

«جو بایدن منتظر شکست پیشنهاداتش در کنگره نمی‌ماند»

واقعه تیراندازی در شهر «بولدر» ایالت کلرادو و حادثه‌ای مشابه در آتلانتا در هفته گذشته ۱۸ کشته برجای گذاشت- JASON CONNOLLY / AFP

به دنبال واقعه تیراندازی در شهر «بولدر» ایالت کلرادو و حادثه‌ای مشابه در آتلانتا که در هفته گذشته ۱۸ کشته برجای گذاشت، کاخ سفید صدور فرمان‌های ریاست‌جمهوری و نیز پیشنهادهای قانونی به منظور پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه را در دست بررسی دارد.  

روز چهارشنبه، جِن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت که جو بایدن «منتظر شکست (پیشنهاداتش) در کنگره نمی‌ماند.»

او گفت: «آنچه تیم ما در حال حاضر مدنظر دارد، ارائه یک رشته لایحه و نیز بررسی این نکته است که آیا در خط مشی ما  خلاءهایی در سیاستگذاری هست که نیاز به پر کردن یا بازنگری داشته باشند.» 

او افزود: «فرمان‌های ریاست‌جمهوری همچنین خشونت‌های محلی و رشته مسائلی را که ریشه این وقایع هستند و به قتل افراد و ماجراهایی نگران‌کننده که شاهد آن بودیم منتهی می‌شوند را هدف قرار خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه گفت: «کسی از لغو یا تغییر متمم دوم قانون اساسی صحبت نمی‌کند. آنچه مدنظر ما است، اعمال اقدامات معقولی است که جامعه ما را امن‌تر کند.»

اوایل ماه جاری، دموکرات‌ها و چند تن از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه کنگره، چند لایحه در مورد بررسی هویت (خریداران اسلحه) را از تصویب گذراندند.

آقای بایدن روز سه‌شنبه خطاب به ملت آمریکا گفت: «لزومی ندارد برای برداشتن گامهای معقولی که جان انسانها را در آینده نجات دهد، یک ساعت که هیچ، یک دقیقه هم درنگ کنم چه برسد به یک ساعت دیگر. از همکارانم در کنگره و سنا می‌خواهم که وارد عمل شوند.»

او همچنین از قانونگذاران خواست استفاده از «ابزار حمله و خشاب‌‌های با گنجایش زیاد» را منع کنند.

رئیس‌جمهور بایدن گفت: «من این کار را هنگامی که سناتور بودم انجام دادم. این لایحه از تصویب گذشت و قانونی شد و بران مدت‌های طولانی از بروز کشتار جمعی جلوگیری کرد. باید بار دیگر همین کار را انجام دهیم.»

تقاضای آقای بایدن برای اقدام قانونی درباره اصلاح قانون اسلحه، احتمالا با مقاومت سنا که در این مورد با او اختلاف‌نظر دارد، روبه‌رو خواهد شد. جو منوچین، سناتور حزب دموکرات از هم اکنون مخالفت خود را با لوایح مرتبط با اصلاح قانون اسلحه ابراز کرده است. 

اعضای جمهوری‌خواه کمیته قضایی سنا هم بار دیگر در اجلاس روز سه‌شنبه از قانون استفاده و مالکیت اسلحه دفاع و همتایان دموکرات خود را متهم کردند که به دنبال کشتار اخیر قصد دارند سلاح‌های «شهروندان قانونمند» را از آن‌ها بگیرند.

سناتور تد کروز گفت: «هربار واقعه تیراندازی رخ می‌دهد، ما این تئاتر مسخره را به راه می‌اندازیم، کمیته‌ها گردهم می‌آیند و یک مشت لایحه پیشنهاد می‌کنند که در متوقف کردن این کشتارها تاثیری ندارد.»

به گزارش «آرشیو خشونت‌های مسلحانه»، در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۴۳ هزار و۴۳۶ نفر در خشونت‌های مسلحانه در آمریکا کشته شده‌اند. بیش از ۲۰ هزار نفر آن‌ها در برخوردهای مسلحانه و حدود ۲۴ هزار نفر در نتیجه خودکشی با اسلحه گرم جان سپرده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان