افغانستان ۱۸۰۰ مدرسه جدید در سال ۱۴۰۰ می‌سازد

اشرف‌غنی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید وعده داد تا حقوق معلمان را افزایش دهد

محمد اشرف غنی در سخنانش از تمام اعضای کابینه افغانستان خواست تا همکاری های خود را برای آموزش بهتر دانش آموزان افغان، متمرکز کنند-ارگ

سال تحصیلی ۱۴۰۰ در افغانستان با نواخته شدن زنگ مدرسه به دست رئیس جمهور، رسما آغاز شد. این مراسم در دبیرستان امانی که در چند قدمی ارگ ریاست جمهوری است برگزار شد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در سخنانی در این مراسم گفت که حقوق معلمان از آغاز فروردین افزایش می‌یابد. اما این افزایش حقوق در میانه سال پرداخته می‌شود. آقای غنی گفت که به وزارت دارایی دستور داده است که به هر صورت ممکن افزایش حقوق معلمان را تا میانه سال به هر صورت ممکن پرداخت کند. در حال حاضر معلمان در افغانستان، برعکس کشور‌های دیگر، کمترین حقوق را دارند. به همین دلیل اکثریت معلمان در کنار شغل معلمی، به شغل دوم نیز می‌پردازند. 

رئیس جمهور افغانستان در این مراسم همچنین گفت که ۷۳۲ مدرسه در طول سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت توسعه روستا‌های افغانستان ساخته شده است. این ۷۳۲ مدرسه، بخشی از تعهد رئیس جمهور برای ساخت شش هزار مدرسه در افغانستان است. آقای غنی در سال ۱۳۹۸ وعده داد تا شش هزار مدرسه طی دو سال در افغانستان بسازد. او مسئولیت ساخت این مدارس را به وزارت توسعه روستا‌ها سپرد تا از طریق شورا‌های مردمی که در افغانستان به آن‌ها شورای توسعه می‌گویند، این مدارس ساخته شود.

بانک جهانی نیز۱۷۵ میلیون دلار برای ساخت این مدارس به دولت افغانستان کمک کرد. اما ۱۷۵ میلیون دلار تنها می‌تواند هزینه ساخت ۲۶۴۷ مدرسه را در افغانستان تامین کند. از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی و قرنطینه طولانی‌مدت باعث شد تا دولت نتواند همه‌ این مدارس وعده شده را بسازد. در حال حاضر ساخت نزدیک به هزار مدرسه تکمیل شده و ۵۰۰ مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است. 

از سویی کشور عربستان سعودی نیز تعهد کرده است که برای ساخت ۶۰۰ مدرسه دیگر به دولت افغانستان کمک کند. هزینه ساخت این ۶۰۰ مدرسه در حدود ۵۰ میلیون دلار می‌شود که از سوی عربستان سعودی پرداخت شده است. رئیس جمهور دراین مراسم همچنین وعده داد که در طول سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۸۰۰ مدرسه جدید دیگر نیز برای آموزش و پرورش افغانستان از سوی وزارت توسعه روستا‌ها ساخته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال تاکید رئیس جمهور بیشتر از همه روی کیفیت درس در مدارس افغانستان بود. او گفت در سال‌های گذشته بیشتر روی کمیت دانش‌آموزان تمرکز شده بود. اما حالا باید کیفیت تحصیل در افغانستان بالا برود. به باور رئیس جمهور سطح کیفی درس در گذشته در افغانستان بالا بوده است. دانش‌آموزانی که با استفاده از بورسیه تحصیلی به خارج می‌رفتند در همه رشته‌های تحصیلی نیاز به آموزش دوباره نداشتند. اما امروز زمان زیادی برای دانش‌آموزی که برای ادامه درسش به خارج می‌رود نیاز است تا خود را با معیار‌های کشور‌های غربی برابر کند. او به وزارت آموزش عالی نیز دستور داد تا در هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش سطح کیفی درس را در مدارس بالا ببرند. 

به باور آقای غنی، در افغانستان بیشتر از این که کمبود منابع باعث ایجاد چالش شود، عدم استفاده درست از منابع باعث ایجاد مشکل می‌شود. آقای غنی گفت که در گذشته هزینه ساخت یک مدرسه را بیشتر از ۴۵۰ هزار دلار آمریکایی برآورد می‌کردند در حالی که به گفته وزیر توسعه روستا‌های افغانستان، اکنون این قیمت را به زیر ۹۰ هزار دلار رسانده‌اند. 

رئیس جمهور افغانستان در سخنانش از تمام کابینه افغانستان خواست تا همکاری‌  و نیروی خود را برای آموزش بهتر دانش‌آموزان افغان، متمرکز کنند. 

براساس پیش‌بینی‌های وزارت آموزش و پرورش افغانستان، آنان انتظار دارند تا در حدود یک میلیون کودک خردسال در سال تحصیلی ۱۴۰۰ به مدارس افغانستان جذب شوند. از این میان بیشتر از ۶۰۰ هزار کودک پسر و در حدود ۴۰۰ هزار کودک هم دختر خواهند بود. اما تجربه نشان می‌دهد که تعداد زیادی از خانواده‌ها به دلیل فقر بیش از حد، فرزندان خود را به جای مدرسه به سر کار می‌فرستند. طبق آمار‌ها نزدیک به دو میلیون کودک کار در افغانستان وجود دارند که بیشتر در خیابان‌ها به دوره‌گردی یا حتی گدایی می‌پردازند.

بیشتر از جهان