پخش زنده اسکار، ممنوع: خشم حزب کمونیست چین از یک مستند

چین ابتدا از نامزد شدن فیلمساز استقبال کرد، تا آن که مصاحبه‌ای قدیمی از او پیدا شد

ROBYN BECK / AFP

گفته می‌شود پس از اعلام نامزدی مستندی درباره اعتراضات هنگ کنگ برای جایزه اسکار، چین به رسانه‌های محلی دستور داده است که اسکار سال ۲۰۲۱ را مستقیم پخش نکنند.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، از دستوری خبر می‌دهد که بخش تبلیغات حزب كمونیست چین صادر کرده و از رسانه‌ها خواسته است که پوشش این مراسم را كم‌رنگ کنند.

فیلم مستند «جدا نشو» (Do Not Split) به کارگردانی اندرس همر، روزنامه‌نگار نروژی، در رشته «مستند کوتاه» نامزد شده است. این فیلم ۳۵ دقیقه‌ای بر اساس اعتراضات به قانون بحث‌برانگیز استرداد مجرمان است که هنگ‌کنگ را در سال ۲۰۱۹ به لرزه انداخت. این قانون که بعدا پس گرفته شد، زمینه استرداد مظنونان جنایی از هنگ کنگ به سرزمین اصلی در چین را فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای همر به تصمیم گزارش‌شده چین واکنش نشان داده است. به نقل از نشریه ددلانین، وی گفته است: «بعد از مشاهده سرکوب آزادی بیان و آزادی مطبوعات در هنگ‌کنگ، متاسفانه شنیدن خبر سانسور اسکار ادعا شده به دلیل معرفی شدن مستند ما، تعجب‌آور نیست.»

در این گزارش از شارلوت کوک، تهیه کننده این فیلم نیز نقل شده است که آگاهی از «فرسایش آزادی‌ها در هنگ کنگ برای جهانیان مهم است و هر نوع سانسور، اهمیت روایت سرنوشت گذشته، کنونی و آینده در هنگ کنگ و آگاهی‌بخشی درباره این رویدادها را دوچندان می کند.»

از زمان معرفی کلویی ژائو، کارگردان فیلم «خانه‌به‌دوش» (Nomadland) که اولین زن چینی و نخستین زن رنگین‌پوست است که برای جایزه بهترین کارگردانی نامزد اسکار شده، نگرانی‌هایی در چین وجود داشته است. وی همچنین در رشته تدوین فیلم و فیلمنامه اقتباسی نیز نامزد شده است.

در حالی که چین در ابتدا از نامزدی او استقبال کرد، اما نیویورک تایمز گزارش داد که پس از کشف یک مصاحبه قدیمی که در آن، وی از چین انتقاد کرده، نگرانی‌های مقامات چینی افزایش یافته است.

اسامی نامزدهای جایزه اسکار این هفته اعلام شد و برندگان در تاریخ ۲۶ آوریل مشخص می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر