یک رسانه خصوصی در افغانستان متهم به انتقال مواد انفجاری شد

مقام‌های افغان نام این رسانه را افشا نکرده‌اند

در افغانستان یک رسانه خصوصی به دست داشتن در انتقال مواد انفجاری متهم شده است - WAKIL KOHSAR / AFP

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، صبح امروز (دوشنبه، ۲۵ اسفند)، در صفحه فیس‌بوک خود یکی از رسانه‌های خصوصی را در این کشور، متهم به انتقال مواد انفجاری کرد و گفت که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

آقای آرین، نوشت: «با تاسف دریافتیم که یک رسانه خصوصی در انتقال مواد انفجاری دست دارد.» 

او گفت: «در این رابطه پرسش‌های جدی وجود دارد و ما برای رسیدن به پاسخ مطلوب کار می‌کنیم.» 

این ادعا از سوی یکی از نهادهای بزرگ امنیتی افغانستان در رابطه با این که یک رسانه خصوصی در این کشور در انتقال مواد انفجاری دست دارد، در حالی صورت می‌گیرد که حملات انفجاری و جابه‌جاسازی مین‌های مغناطیسی در افغانستان در روزهای اخیر افزایش یافته است و روزی نیست که در شماری از استان‌های این کشور به ویژه کابل، انفجاری صورت نگیرد و در اثر آن مردم عادی، نظامیان، فعالین جامعه مدنی و خبرنگاران کشته و یا زخمی نشوند. 

شامگاه یکشنبه، ۲۴ اسفند، در اثر انفجار سه مین مغناطیسی در کابل، سه نفر جان باختند و شماری دیگر زخمی شدند. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این گونه حملات را به دوش نگرفتند، اما دولت افغانستان بارها طالبان و حامیان آنان را عامل اصلی این گونه کشتار می‌دانند، ادعایی که طالبان آن را هیچ‌گاه نپذیرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید ابرار، خبرنگار افغان در رابطه با این موضوع به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «اگر واقعا این خبر درست باشد و معلوم شود که یکی از رسانه‌ها همدست هراس‌افکنان شده است و در کشتار مردم و انتقال مواد انفجاری دست دارند، تکان‌دهنده است. باید در این مورد تحقیقات جدی و همه‌جانبه صورت گیرد و اگر کسانی واقعا دست دارند، به مردم و خانواده شهدا معرفی شوند تا همه بدانند که این‌ها چه کسانی هستند و از کدام سرچشمه‌ها تغذیه می‌شوند.» 

الهام رحیمی، خبرنگار گفت: «باور کنید با شنیدن این خبر، تکان خوردم که کدام رسانه این چنین رفتار ظالمانه، ضد انسانی و اسلامی را انجام می‌دهد و مسؤولیت خون صدها جوان مبارز را به گردن گرفته است. خواست ما از وزارت کشور این است که پیش از آن که مسؤولین آن رسانه فرار کنند، باید آنان را دستگیر و به دست قانون بسپارد تا به جزای اعمال ظالمانه خود برسند.» 

باید یادآور شد که در یک سال پیش در این کشور شماری از خبرنگاران از سوی افراد ناشناس ترور و یا توسط جابه‌جایی مین‌های مغناطیسی کشته شدند، اما تاکنون در رابطه با این قضایا دولت افغانستان کسی را شناسایی و یا دستگیر نکرده است. این وضعیت باعث شده است که شماری از خبرنگاران افغان به کشورهای خارجی فرار کنند و شماری دیگر ترک وظیفه کنند و خانه‌نشین شوند.

بیشتر از جهان