انتقاد آمریکا از عدم پاسخگویی ایران در چهاردهمین سالگرد ناپدید شدن لوینسون

آنتونی بلینکن: عمل شنیع بازداشت‌های ناعادلانه برای بهره‌برداری سیاسی باید فورا متوقف شود

ایالات متحده در دسامبر دو مقام بلندپایه وزارت اطلاعات و امنیت ایران را که در ربودن، بازداشت و مرگ احتمالی باب لوینسون دست داشتند تحت تحریم قرار داد-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه و در سالگرد ناپدید شدن رابرت «باب» لوینسون مامور سابق پلیس فدرال آمریکا در ایران، با تاکید بر این که آمریکا هرگز او را فراموش نمی‌کند و این پرونده هنوز بسته نشده است، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست توضیحات معتبر در مورد آنچه بر سر او آمده است ارائه کنند.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت «امروز از زمانی که ایران رابرت "باب" لوینسون، همسر، پدر، پدربزرگ عزیز و مامور سابق اف‌بی‌آی را ربود، چهارده سال می‌گذرد. ایالات متحده در دسامبر دو مقام بلندپایه وزارت اطلاعات و امنیت ایران را که در ربودن، بازداشت و مرگ احتمالی او (باب لوینسون) دست داشتند تحت تحریم قرار داد.»

آنتونی بلینکن با تاکید بر این که پرونده هنوز بسته نشده گفت، «ما از حکومت ایران می‌خواهیم پاسخ‌های معتبر درباره آنچه بر باب لوینسون گذشته ارائه دهد و همه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه به اسارت گرفته فورا و در امنیت آزاد کند. عمل شنیع بازداشت‌های ناعادلانه برای بهره‌برداری سیاسی باید فورا متوقف شود.»

وی گفت ایالات متحده هرگز باب لوینسون را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پیام در توئیتر از صحبت با خانواده لوینسون خبر داد و نوشت که به آنها وعده داده است ایران را برای پاسخگویی در ارتباط با این پرونده تحت فشار خواهد گذاشت.

همزمان جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای به همین مناسبت گفت ما هنوز هیچ پاسخی از سوی تهران دریافت نکرده‌ایم و اضافه کرد، به این وجود به درخواست خود برای پاسخگویی ایران و همچنین تلاش برای آزادی همه شهروندان آمریکایی که به اتهام‌های نادرست در ایران در حبس هستند ادامه خواهیم داد.

باب لوینسون آخرین بار در اسفند ۱۳۸۵ در جزیره کیش در جنوب ایران بود که ناپدید شد و خانواده او پس از سال‌ها تلاش برای دریافت اطلاعاتی در مورد سرنوشت او و درخواست از مقام‌های ایرانی برای کمک به آنها، اوایل فروردین امسال در پیامی در فیسبوک اعلام کردند که وی در حالی که در ایران در بازداشت بود درگذشته است.

مدیر وقت اف‌بی‌آی، اواخر آذر ماه و همزمان با تحریم دو مقام اطلاعاتی ایران توسط دولت آمریکا، در انتقاد از خلف وعده جمهوری اسلامی برای کمک با بازگشت آقای لوینسون به خانه گفت، «واقعیت این است که ماموران اطلاعاتی ایران با تایید مقام‌های ارشد کشور، در ربودن و زندانی کردن لوینسون دست داشتند.»