محب: طالبان خواستار «امارت اسلامی» هستند، نه مذاکرات

Fabrice COFFRINI / AFP

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در سفری که به شمال این کشور داشت، گفته است: «نمایندگان گروه طالبان، هنوز هم ادعای ایجاد «امارت اسلامی» را در افغانستان دارند و به همین دلیل هنوز آماده نشده‌اند که با دولت افغانستان، مستقیم در مورد برقراری صلح، گفت‌وگو کنند و به یک نتیجه برسند».

آقای محب، گفت که اکنون گام‌های نخست برای گفت‌وگوهای مستقیم با نمایندگان گروه طالبان برداشته شده است و قرار است یک هیأت همه جانبه که شامل نمایندگان دولت، جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان باشد، ایجاد شود و به نمایندگی از دولت و شهروندان افغانستان، با گروه طالبان در مورد برقراری صلح در این کشور از نزدیک و مستقیم صحبت کند.

آقای محب، تاکید کرد: «حفظ دستاوردهای چند سال گذشته در افغانستان، بخش مهمی از گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان خواهد بود».

جاوید لودین، یک شهروند افغان می‌گوید: «همه می‌دانند که دلیل طولانی شدن گفت‌وگوهای صلح با آمریکا و عدم آمادگی این گروه برای مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان، همین خواست امارت اسلامی طالبان است که می‌خواهند بدون انتخابات و خواست شهروندان افغانستان به اریکه قدرت تکیه بزنند، اما امید است که چنین نشود».

آقای لودین افزود: «خواست ما از آمریکا و دولت افغانستان این است که به خواسته‌های این گروه پاسخ مثبت نداده و افغانستان را برای بار دیگر به گودال سیاه تاریکی و بدبختی سوق ندهند».

نجیب الله نجیب، دانشجو می‌گوید: «از خبرهایی که از طریق رسانه‌ها و صفحات اجتماعی می‌شنویم و می‌بینیم، به نظر می‌رسد که مذاکرات نه برای برقراری صلح در افغانستان، بلکه برای فریب شهروندان افغانستان و به قدرت رساندن دوباره گروه طالبان در این کشور است. شما خود قضاوت کنید، آمریکا با این بزرگی و قدرت نظامی که دارد، تاکنون نتوانسته است شش تا طالب را در هفت دور گفت‌وگوهای صلح متقاعد کند؛ هنوز هم به جای ایالات متحده و دولت افغانستان، این گروه از به‌کاربردن زور حرف می‌زنند. نیاز به تبصره بیشتر ندارد، همه چیز مثل آینه معلوم است».

این گفته‌های حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در حالی اظهار می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، سرگرم مشاوره با مقامات حکومت افغانستان است، تا یک هیأت مذاکره کننده را برای گفت‌وگوهای صلح، با نمایندگان طالبان آماده کنند.

آقای خلیل‌زاد پیش از این نیز گفته بود که مذاکرات صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان زمانی آغاز می‌شود که آمریکا نخست با طالبان به توافق برسند.

بیشتر از