روحانی: بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند

«اگر آمریکا می‌خواهد که ما به تعهدات برجامی بازگردیم، ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند»

حسن روحانی در واکنش به تلاش سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی و با اشاره به‌پیش شرط بازگشت به برجام، برای بازنگری در این توافق‌نامه و مذاکره با آمریکا گفت: «اگر آمریکا می‌خواهد که ما به تعهدات برجامی بازگردیم، ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند. فعلاً از آمریکا خسارت نمی‌گیریم، اول بیاید داخل برجام بقیه کار‌ها بعد؛ بعضی‌ها فکر‌هایی نکنند، بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند.»

روحانی که امروز صبح به‌منظور افتتاح چند طرح وزارت کشور، در جلسه‌ای به‌صورت ویدئو کنفرانس شرکت کرده بود، تاکید کرد:« برخی فکر می‌کنند می‌توانند در شرایط جدید چیزی به برجام اضافه کنند، اما باید بدانند که برجام کم و زیاد نمی‌شود، یک متن ثابت است و تمام شده است، مذاکره جدیدی در قالب برجام نخواهیم داشت و برجام در همان چارچوب مورد توافق، پیش روی ماست.»

وی در ادامه مدعی شد که تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران دلایل سیاسی دارد. او از کشورهای اروپایی خواست که این روند را ادامه ندهند.

اصرار رهبران جمهوری اسلامی بر مذاکره نکردن پیش از لغو تحریم‌ها، انتقاد طرف‌های اروپایی برجام را برانگیخته است. بریتانیا، فرانسه و آلمان، در سه سال گذشته تلاش کرده‌اند توافق را حفظ کنند و اکنون نیز قصد احیای آن را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند که در آن از ایران به دلیل توقف اجرای پروتکل الحاقی و ادامه ابهام در منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های «مشکوک» انتقاد شده است. این قطعنامه در صورت تصویب، مشابه قطعنامه توبیخی غیرالزام‌آوری خواهد بود که در خردادماه امسال با اجماع آرا در شورای حکام به تصویب رسید. تهران نخست اعلام کرد که به این قطعنامه عمل نمی‌کند و سپس زمینه دسترسی بازرسان به سایت‌های مورد نظر آژانس را فراهم کرد.

سخنگوی دولت ایران نیز روز سه‌شنبه تهدید کرده بود اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، تهران تفاهم اخیر خود را با آژانس مورد بازنگری قرار خواهد داد. علی ربیعی در یک نشست خبری در تهران گفت در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران به طور قطع واکنش مناسب اعمال و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، از جمله بازنگری در توافق‌نامه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.

وی این تهدید را در واکنش به انتشار برخی اخبار در مورد حمایت طرف‌های اروپایی برجام از قطعنامه‌ای در شورای حکام در محکومیت تصمیم ایران به تعلیق پروتکل الحاقی بیان کرد.

تهران از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به طور مرحله‌ای ضمن کاهش عمل به تعهدات خود در برجام، گستره فعالیت‌های هسته‌ای خویش را افزایش داده است. اقدامی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران ناشی از تعلل آمریکا و اروپا برای عمل به تعهدات و لغو تحریم‌ها است. در آخرین اقدام، تهران با پشتوانه قانون مجلس شورای اسلامی و حمایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف و سطح نظارت‌های آژانس را کاهش داد.