حمایت حسین شریعتمداری از توافق ایران و آژانس

همه ارکان نظام همانگونه که خامنه‌ای می‌خواهد یکصدا از معامله با دولت بایدن حمایت می‌کنند

مدیرمسئول کیهان که همواره منتقد تند برجام بود، این بار از توافقی که قرار است حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دوام بیاورد، استقبال کرده است-عکس از تسنیم

برای آنهایی که کوچکترین تردیدی درباره عزم راسخ تهران برای معامله با غرب داشتند، یادداشت حسین شریعتمداری در حمایت از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمالا به معنی پایان تردید‌ها است.

مدیرمسئول کیهان که همواره منتقد تند برجام و توافق‌هایی از این دست بود، این بار از توافقی که قرار است حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دوام بیاورد، استقبال کرده است.

شریعتمداری از نمایندگانی که روز دوشنبه از پاره کردن این توافق سخن گفتند و قصد داشتند حسن روحانی، رئیس‌جمهور را به دادگاه معرفی کنند، انتقاد کرده و می‌نویسد: «نمایندگان می‌توانستند اعتراض خود را به جلسه غیر علنی منتقل کنند.» او در ادامه تاکید می‌کند که چنین توافقی نمی‌تواند بدون نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد.

شریعتمداری در عین حال به جزئیات این توافق اشاره کرده و می‌نویسد: «نگرانی نمایندگان معترض در حالی بود که در توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران خودداری از اجرای پروتکل الحاقی به سه ماه بعد موکول نشده بود، بلکه کاهش تعهدات طبق مصوبه مجلس انجام می‌شد و اگر بعد از سه ماه همه تحریم‌ها لغو می‌شد، ما هم به تعهدات بازمی‌گشتیم. در غیر این صورت کاهش تعهدات را تا پایان تمامی آنها دنبال می‌کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرمسئول کیهان در ادامه به «بهره‌برداری دشمن» از این جریان اشاره می‌کند و به نمایندگان توصیه می‌کند دستاورد بزرگی که به دست آمده را کوچک جلوه ندهند.

حمایت کم‌سابقه شریعتمداری از این توافق در حالی انجام می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز خواستار رفع اختلاف مجلس و دولت شده و خواسته بود دو صدایی ایجاد نشود.

در دو ماه گذشته شماری از مقامات و چهره‌های نزدیک به خامنه‌ای در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی او از اهمیت لغو تحریم‌ها گفته بودند و همه تاکید داشتند که در صورت لغو تحریم‌ها مذاکره و توافق بلامانع است.

شخص خامنه‌ای نیز که در چهار سال گذشته مذاکره با آمریکا را سم و مذاکره با دولت ترامپ را سم مضاعف توصیف می‌کرد، اکنون رویکرد خود را تغییر داده و از لغو تحریم و مذاکره سخن می‌گوید.

شرایط اقتصادی وخیم ایران از همان آغاز مذاکره دوباره با آمریکا را اجتناب‌ناپذیر کرده بود، اما خامنه‌ای که به دلایل متعددی از جمله دلایل شخصی، ترامپ را طرف مناسبی برای معامله نمی‌دید، ترجیح داد با تحمیل فشار اقتصادی بر مردم روی پایان ریاست‌جمهوری ترامپ و روی کار آمدن دمکرات‌ها قمار کند.

اکنون قمار او به نتیجه رسیده و دولت بایدن به روشنی تمایل به گفت‌و‌گو را اعلام کرده است. از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در پیش است و هماهنگی همه جناح‌ها و نهادها در حمایت از موضع خامنه‌ای، حاکی از آن است که معامله با دمکرات‌ها در دستور کار تهران قرار دارد.