بن‌بست مذاکرات صلح افغانستان شکست

دو طرف بعد از هفته‌ها مذاکرات را از سر می‌گیرند

دو هیات مذاکره‌کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان بعد از یک ماه بن‌بست مذاکرات خود را در دوحه از سر گرفتند.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، عصر دوشنبه در توییتی نوشت: «امشب (دوشنبه) نشستی میان روسای هر دو تیم مذاکراتی و بعضی از اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده در فضای خوب برگزار شد. در این نشست بر دوام مذاکرات تاکید شد و به گروه‌هایی که برای تنظیم دستور کار تعیین شده بودند، مسئولیت سپرده شد تا در این رابطه به نشست‌های خود ادامه بدهند.»

تیم مذاکر‌ه کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز دقیقا همین توییت را منتشر کرد که نشان از هماهنگی با گروه طالبان می‌دهد.

از سوی دیگر، غلام فاروق مجروح، عضو هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید: «قرار بر این است که از فردا تیم‌های تماس مطابق با دستور کار از قبل تعیین شده روی جزئیات آینده کار کنند و مذاکرات به شکل عادی و مداوم ادامه پیدا کند.»

برای دولت افغانستان حفظ دستاوردهای ۲۰ ساله و برقراری آتش‌بس، در صدر فهرست خواسته‌ها قرار دارد. اما برای طالبان برقراری «نظام اسلامی» در صدر و تامین آتش‌بس در آخر لیست قرار داده شده است.

پیشنهادهای اصلی هیات مذاکره کننده دولت از این قرار است: « پیشنهادهای هیات دولت، تامین امنیت مردم افغانستان، آتش‌بس، مرزبانی، حاکمیت ملی؛ حاکمیت قانونی جمهوری اسلامی افغانستان، قطع مداخله خارجی‌ها، خدمات‌رسانی سریع توسعه‌ای و انسانی، روشن کردن نوع روابط با کشورهای دیگر، ساختارهای هماهنگی توافق‌های مذاکرات، نقشه راه سیاسی، حقوق و مسایل قربانیان جنگ، آشتی ملی، بازگشت مهاجرین، غیرنظامی کردن روستاها و مساعد کردن زمینه کار، غیرنظامی کردن نیروی انسانی و جامعه، ضمانت‌های بین‌المللی، نهادهای ملی‌، آزادی مطبوعات، خودکفایی اقتصادی افغانستان، جلوگیری از قاچاق و تولید مواد مخدر، جلوگیری از جنگجویان خارجی.»

در مقابل طالبان پیشنهاد داده است که بر سر این مسائل توافق شود: «نظام اسلامی، نوع نظام اسلامی آینده، ریاست، بخش نظامی و امنیتی، شورای اسلامی، قانون اساسی، سیاست خارجی، هماهنگی سیاست با معیارهای جهانی پیشرفته با توجه به اصول اسلامی و ارزش‌های ملی، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، اتحاد و وحدت ملی افغانستان، متعهد ماندن به منافع ملی، ارزش‌های ملی، آموزش، حقوق اساسی بشری، تضمین کفالت بیوه‌ها و ایتام، حقوق زنان در روشنی اصول اسلامی و ارزش‌های ملی، تمام حقوق شرعی و اصولی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هیئت نتوانستند از زمان شروع مذاکرات در ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون روی اولولیت‌بندی این موضوعات توافق کنند. با وجود شروع مذاکرات صلح پنج ماه گذشته افغانستان روزهای خونینی را پشت سر گذاشته و تلفات غیرنظامی افزایش یافته است.

اکنون دو طرف در آستانه بازنگری توافقنامه صلح طالبان با آمریکا در واشینگتن این مذاکرات را از سر گرفته‌اند.

پیشتر مقام‌های ارشد آمریکا در گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی بر ادامه مذاکرات صلح تاکید کردند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی با بررسی تحولات اخیر می‌گوید: «فکر می‌کنم از فردا سطح خشونت کاهش یابد. نقطه‌ها را به هم وصل کنید. شاید با من توافق کنید. بگذارید ببینیم شرایط چطوری تحول ایجاد می‌شود . جو بایدن شاید میراث کاملی از خود در افغانستان به جا نگذارد، اما میراثش بهتر خواهد بود.»