پاسخ منفی بریتانیا به مبادله نفتکش‌ها

همزمان با ورود ناو دانکن به خلیج فارس، سپاه یک فیلم دیگر منتشر کرد

AFP

بریتانیا در روز دوشنبه اعلام کرد با ایده تبادل نفتکش‌ها مخالف است. این نخستین موضع‌گیری قاطع دولت جدید بریتانیا به رهبری بوریس جانسون در برابر ایران است. 

دومینیک راب، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا به رادیو بی بی سی گفت: «موضع تبادل مطرح نیست». او با اشاره به اینکه بحث قوانین بین‌المللی و سیستم قانونی مطرح است، با نفی ایده نفتکش در برابر نفتکش که اخیرا به طور تلویحی از سوی برخی مقامات تهران مطرح شده بود، تاکید کرد موضوع پایبندی به قانون و اجرای آن است.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز گذشته گفت:«ما در اینجا براساس قوانین بین المللی و تخلفاتی که کشتی انگلیسی کرده است آن را توقیف کردیم، بنابراین باید مراحل حقوقی را طی کند و اگر آنها زودتر نفت کش ما را آزاد کنند، به طبع ما هم مراحل حقوقی کشتی انگلیس را تسریع می کنیم که کشتی آنها سرانجامش مشخص شود». قبل از خرازی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز پیشنهاد مشابهی را ارایه داده و گفته بود در صورتی که بریتانیا اقدام مناسبی در مورد نفتکش حامل نفت ایران انجام دهد، ایران نیز واکنش متناسبی نشان خواهد داد. 

توقیف نفتکش گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران از سوی نیروی دریایی بریتانیا در آب‌های جبل‌الطارق در سیزدهم تیرماه و پس از آن توقیف نفتکش استنا ایمپرو که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می‌کرد از سوی سپاه، روابط بین تهران و لندن را متشنج کرده است. مقامات بریتانیا قصد دارند به منظور تامین امنیت در منطقه، کشتی‌های خود را در خلیج فارس با ناو جنگی اسکورت کنند. همچنین موضوع ایجاد یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس نیز مطرح است که آمریکا روی میز گذاشته است. راب بر خلاف جرمی هانت، همتای سابق خود که گمان می‌کرد ناوگان دریایی اروپایی در خلیج فارس می‌تواند مستقل از آمریکا عمل کند، بر این باور است ابتکار عمل اروپا به همکاری ایالات متحده نیاز دارد. پیش از این نیز کارشناسان تاکید کرده بودند، ناوگان اروپایی، دست کم در عملیات نظارتی و تجسسی به تجهیزات و مشارکت آمریکا نیاز دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفت بریتانیا با مبادله نفتکش‌ها در حالی مطرح می‌شود که سپاه فیلم رهگیری و اخطار به به یک ناو جنگی انگلیسی را منتشر کرده که به نظر می‌رسد همان ناو مونتروز است که قبلا از توقیف نفتکش هریتیج جلوگیری کرده بود.

به گزارش تسنیم، در این فیلم که در آن شناورهای نیروی دریایی سپاه یک نفتکش انگلیسی را در حضور یک رزم‌ناو این کشور به‌کنترل خود در آورده‌‌اند و زمانی که رزم‌ناو انگلیسی می‌خواهد در مأموریت نیروهای سپاه دخالت کند، شناور نیروی دریایی سپاه به ناو انگلیسی می‌گوید، دخالت نکند.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه در ادامه می‌نویسد:این رزم‌ناو انگلیسی همان ناوی است که کشتی استنا ایمپرو را هم که در تاریخ 28 تیر توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد، اسکورت می‌کرد و در آن مأموریت با هشدار نیروی دریایی سپاه نتوانست مانع از توقیف این نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه شود.

در این فیلم به نا‌موفق بودن تلاش قبلی سپاه برای توقیف نفتکش هریتیج اشاره نمی‌شود. ماه گذشته، قبل از توقیف استنا ایمپرو، تلاش ناموفقی برای توقیف هریتج از سوی قایق‌های تندروی سپاه انجام شده بود. در آن زمان تهران، اظهارات مقامات لندن در مورد اینکه سه قایق تندروی سپاه قصد داشتند این نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کنند را تکذیب کرد. اما در این فیلم سپاه به طور واضح به نام نفتکش هریتیج اشاره می‌کند.

در حال حاضر ناو مونترز و دانکن دو ناوی بریتانیایی هستند که در خلیج فارس از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کنند، محافظت خواهند کرد. ناو کنت نیز تا اواخر سال به منطقه می‌رسد.

بیشتر از