امید به اثربخشی واکسن کرونا ارزش پوند را افزایش داد

بهای پوند برای نخستین بار پس از ۳۳ ماه افزایش یافت

پوند، در برابر یورو، دو دهم درصد افزایش یافت و به ۱.۱۴۷ یورو رسید-REUTERS/Leonhard Foeger/File Photo

در سایه امیدواری ناشی از واکسیناسیون کووید-۱۹ و این‌که این برنامه می‌تواند به اقتصاد خسارت‌دیده بریتانیا کمک کند تا از عوارض ناشی از آخرین تعطیلی سراسری کشور نجات یابد، پوند انگلستان روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا، در ۳۳ ماه اخیر به بالاترین سطح رسید.

استرلینگ با صعود نیم درصدی به ۱.۳۹۲ دلار افزایش یافت، سطحی که از آوریل ۲۰۱۸ به این سو و زمانی که بازارها به برگزیت نسبتا آرام امید داشتند، بی‌سابقه بود.

پوند، در برابر یورو، دو دهم درصد افزایش یافت و به ۱.۱۴۷ یورو رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احساسات مثبت از طریق بازار سهام نیز گسترش یافت، زیرا ارقام نشان دادند که بیش از ۱۵ میلیون نفر دست‌کم دوز اول از واکسن دومرحله‌ای کووید را دریافت کرده‌اند. هدف دولت بریتانیا یک روز قبل از موعد تعیین شده محقق شد، و این به بازار سهام کمک کرد تا روز دوشنبه در لندن سود خوبی کسب کنند.

سهام همه شرکت‌های گروه اف‌تی‌اس‌ای۱۰۰ غیر از دو شرکت، افزایش یافت و شاخص را تا پایان روز دوونیم درصد افزایش داده و آن را به ۶۷۵۶.۱۱ رساند.

گلنگور، آنگلو‌ امریکن، رایو تینتو، و بی‌اچ‌پی، که شرکت‌های استخراج رمزارز هستند، همگی تا پایان روز بیش از شش درصد افزایش یافتند. شرکت‌های نفتی شل و بی‌پی، و همچنین برخی از بانک‌ها نیز، سهامشان رشد کرد.

دیوید مدن، تحلیلگر شرکت سی‌ام‌سی مارکتز، گفت:‌ «سهام منابع طبیعی از خوش‌بینی گسترده‌تری در مورد این که اقتصاد جهانی بهبود خواهد یافت و به همان نسبت تقاضا برای مواد معدنی افزایش خواهد یافت، بهره می‌برند.

تقاضای نفت نیز به افزایش یک‌ونیم درصدی قیمت نفت خام برنت تا ۶۳.۳۳ دلار برای هر بشکه، کمک کرد.

در توکیو، شرکت نیکئی برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ به بالاترین حد خود رسید، سالی که پس از حباب دهه هشتاد، آغازگر چند دهه رکود برای ژاپن بود.

امیدواری از ارائه مشوق‌های بیشتر دولت ایالات متحده آمریکا به بزرگترین اقتصاد جهان، به رشد بیشتر بازار سهام کمک کرد. دموکرات‌های آمریکایی تصمیم گرفتند تا برای تصویب بسته پیشنهادی ۱.۹ تریلیون دلاری رئیس‌جمهور بایدن، از روند قانونی استفاده کنند که به حمایت جمهوری‌خواهان نیازی ندارد.

بازارهای آمریکا، روز دوشنبه به مناسبت تعطیلی سراسری «روز رئیس‌جمهور» که تولد جورج واشنگتن است، تعطیل بود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد