درگذشت ورزشکاران جوان ایرانی از کرونا، توجیه وزارت بهداشت

«در هیچ کشور دنیا هنوز نوبت تزریق واکسن به آدم‌های ۴۰، ۴۵ ساله نرسیده»

معاون وزیر بهداشت ایران در واکنش به انتقادها از عدم تامین واکسن کرونا برای مردم پس از مرگ دو تن از چهره‌های محبوب ورزشی گفت، هیچ کجای دنیا واکسن هنوز به سن ۴۰ تا ۴۵ سال نرسیده که ما به میناوند و انصاریان تزریق کنیم.

مهرداد میناوند و علی انصاریان، دو تن از بازیکنان سرشناس سابق فوتبال ایران اخیرا و به فاصله کوتاهی از هم بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. درگذشت این دو به انتقادها از عدم توانایی دولت در تامین واکسن کرونا دامن زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگاری که پرسید اگر آنها واکسن زده بودند زنده می‌ماندند گفت، «نه .. الان واکسن در همین یکی دو ماه دارد تزریق می‌شود و در هیچ کشور دنیا هم هنوز به آدم‌های ۴۰، ۴۵ ساله نرسیده است.»

این در حالی است که به گفته این مقام دولتی ایران، بیشتر کشورهای دنیا واکسیناسیون سراسری را از چند هفته پیش آغاز کرده‌اند، اما نخستین محموله واکسن روسی کرونا، برخلاف اقبال عمومی و برخی مسئولان و کارشناسان، روز گذشته وارد ایران شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی که همواره تحریم‌های آمریکا را دلیل کمبود دارو و عدم توانایی در تهیه واکسن کرونا معرفی کرده‌اند، به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی گفته‌اند واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا «مطمئن نیستند» و آنها را نمی‌خرند.

در حالی که تهران پیشتر از توافق با هاوانا برای واردات و ساخت واکسن کرونای کوبایی – که هنوز مراحل اولیه آزمایش را می‌گذراند – خبر داده بود، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در مسکو از ثبت واکسن کرونای روسی اسپوتنیک در ایران خبر داد.

به دنبال اعلام ثبت این واکسن در ایران و واردات آن به کشور تا ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب ۵۷، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت که به عنوان یکی از اعضای کادر درمان در ایران، واکسن روسی را تزریق نخواهد کرد.

مینو محرز در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت گفت واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه از سوی هیچ کشوری تایید نشده است و اضافه کرد که «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت، از شانس بد مردم ایران است.»

وی تنها مقام مسئول ایرانی نیست که آشکارا گفته به واکسن روسی اعتماد ندارد؛ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز گفته واکسن روسی کرونا را نمی‌زند و ابتدا خود مسئولان بزنند، اگر مشکلی نداشت بعدا برای مردم استفاده شود.

بیشتر از جهان