ترور پنجمین قاضی در افغانستان

قاضی حفیظ الله در راه دفتر کارش بود که هدف تیراندازی قرار گرفت

ترورهای هدفمند در افغانستان افزایش چشمگیری یافته است - WAKIL KOHSAR / AFP

مهاجمان مسلح ناشناس به یک قاضی دیگر در استان ننگرهار در شرق افغانستان حمله کرده و او را به ضرب گلوله به قتل رسانده‌اند. این پنجمین مورد ترور قاضی‌ها در چند ماه اخیر در افغانستان است.

قاضی حفیظ‌الله، دیروز چهارشنبه و زمانی که با ماشین به سمت محل کار خود در حرکت بود، هدف حمله قرار گرفت. گلزاده سنگر، پزشک بیمارستان دولتی جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار، می‌گوید که چندین گلوله به پیکراین قاضی شلیک شده است.

در تاریخ هفدهم ژانویه، افراد مسلح دو قاضی زن را پشت در منزلشان کشتند. آن‌ها نیز راهی دفتر کار خود در دادگاه عالی افغانستان بودند. قاتلان فرار کردند و هیچ‌کسی تاکنون به اتهام شرکت در این ترور، بازداشت نشده است.

در ماه‌های اخیر چندین عضو برجسته جامعه مدنی افغانستان از جمله قضات، خبرنگاران، رهبران مذهبی، فعالان مدنی و پزشکان ترور شده‌اند. این حملات، ترس و وحشت را در شهرهای بزرگ افغانستان افزایش داده است. علاوه بر شلیک مستقیم، بمب‌گذاری مغناطیسی و کنار جاده‌ای نیز از دیگر تاکتیک‌های ترور در افغانستان است که در این اواخر بیشتر شدت گرفته است.

در قندهار نیز دیروز یک روحانی برجسته به نام عبدالباقی، ترور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان دست داشتن در این حملات را رد و آن‌ها را محکوم می‌کنند. گاهی داعش، مسئولیت برخی از این حملات را به عهده می‌گیرد اما دولت افغانستان، طالبان را مسئول درجه یک این حملات می‌داند.

خشونت و درگیری، همزمان با مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان همچنان ادامه دارد و نگرانی‌های جدی را در مورد احتمال ناکامی این روند مطرح کرده است. اخیرا گروه مطالعه افغانستان وابسته به کنگره آمریکا، از دولت جو بایدن خواسته است تا زمان برقراری آتش‌بس و موفقیت روند صلح با طالبان، نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج نکند.

دولت آمریکا سرگرم بازبینی موافقتنامه صلح با طالبان است و انتظار می‌رود نتایج آن اعلام شود.

بیشتر از جهان