کابل از عربستان سعودی خواست به برقراری آتش‌بس کمک کند

حنیف اتمر در سفر سه روزه‌اش به ریاض با همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد

حنیف اتمر در گفت‌وگو با فیصل فرحان همتای سعودی خود خواستار کمک ریاض به برقراری آتش‌بس شد- وزارت خارجه افغانستان

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، از عربستان سعودی درخواست کرده است که افغان‌ها را در رسیدن به آتش‌بس در این کشور کمک کند. او این درخواست را در جریان سفر سه روزه اخیرش با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود، در میان گذاشته است.

عربستان سعودی و پاکستان روابط استراتژیکی دارند و از طرفی نفوذ اسلام‌آباد بر طالبان به طرز چشمگیری تاثیرگذار است. آقای اتمر در دیدارهای سه روز گذشته خود با مقام‌های ارشد عربستان سعودی، به دنبال جلب حمایت این کشور از روند صلح جاری است.

وزیر خارجه افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط، با تاکید بر نقش عربستان سعودی در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان، گفته است که با شاهزاده فرحان درباره توسعه همکاری دوجانبه در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای مذاکره‌ کرده است.

او درباره تلاش‌های صلح گفته است که دولت افغانستان به تمام تعهدات خود در قبال طالبان پایبند بوده و حالا نوبت طالبان است که با ادای مسئولیت، حسن نیت خود برای صلح را نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حنیف اتمر می‌گوید: «ما بیش از شش هزار زندانی طالبان را آزاد و تمام تقاضاهای طالبان را برآورده کرده‌ایم. حالا طالبان باید به مردم افغانستان و جامعه جهانی ثابت کنند که مسئولیت‌ها و تعهداتی را که امضا کرده‌اند، انجام می‌دهند.» منظور آقای اتمر، امضا توافقنامه صلح طالبان با آمریکا است که بر اساس آن، طالبان به کاهش خشونت و شروع مذاکرات صلح با دولت افغانستان متعهد می‌شود.

او درباره برقراری آتش‌بس گفته است: «مذاکرات دوحه ابتکار مهمی است که باب گفت‌‌وگو را باز کرده است. دولت افغانستان این‌طور می‌بیند که توافق بر سر آتش‌بس بهترین اثبات بر این ادعا است که طالبان در پی خشونت نیست. این رویکرد آن‌ها را از مسئولیت در قبال سطح کنونی خشونت مبرا می‌کند.»

وزیر خارجه افغانستان با ابراز امیدواری از روی کار کردن دولت جدید جو بایدن در آمریکا نیز گفته است که گفت‌وگوهای امنیتی با واشینگتن برای ثبات بین‌المللی مهم است.

بیشتر از جهان