افتتاح نمایشگاه آثار هنری ساخته شده با زباله‌های روی کوه اورست در نپال

بیش از ۶۰۰ نفر سالانه به قله اورست صعود می‌کنند و هر کوهنورد به طور متوسط ​​۸ کیلوگرم زباله از خود به جا می‌گذارد

دولت نپال در سال ۲۰۱۹ برای حذف ۱۰ تن زباله از کوه اورست کارزاری به راه انداخت - NAMGYAL SHERPA / AFP

مدت‌ها است که کوه اورست لقب «مرتفع‌ترین زباله‌دان جهان» را به خود گرفته است اما حالا مقداری از کوه عظیم زباله‌های به‌جا‌مانده از بازدید‌کنندگان سالانه‌ آن، کاربردی مفید خواهند داشت.

یک گالری جدید در نپال با نمایش آثار هنری ساخته شده از زباله‌های به‌جا‌مانده روی کوه اورست گشایش خواهد یافت. در این گالری که در ساگارماتا نکست، مرکز بازدیدکنندگان در مسیر اردوگاه اصلی اورست، واقع است، به مسئله‌ زباله‌های به‌جا‌مانده روی کوه پرداخته می‌شود.

بیش از ۶۰۰ نفر هر سال می‌کوشند تا به قله اورست صعود کنند و هر کوهنورد به طور متوسط ​​۸ کیلوگرم (۱۸ پوند) زباله شامل قوطی‌های اکسیژن، چادر‌، ظروف غذا و حتی فضولات انسانی، از خود به جا می‌گذارد. این میزان در هر فصل صعود (از ماه مارس تا مه) به حدود ۵ تن می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، هنرمندان با برخی از این اقلام، از جمله بطری‌های اکسیژن، چادرهای پاره، طناب، نردبان‌های شکسته، قوطی و بسته‌بندی‌های پلاستیکی، آثار هنری خلق خواهند کرد.

تامی گوستافسون، مدیر پروژه و بنیان‌گذار مرکز ساگارماتا نکست، گفت: «ما می‌خواهیم نحوه‌ تبدیل زباله به آثار هنری را نشان دهیم ... و اشتغال‌زایی و درآمد ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم برداشت مردم در مورد زباله را تغییر دهیم و آن را مدیریت کنیم.» این هنرمندان به بومیان آموزش خواهند داد که با زباله‌ها آثار هنری خلق کنند.

این گالری قصد دارد با برگزاری نمایشگاهی برای بومیان در فصل بهار، سطح آگاهی آنان درباره عواقب زیست‌محیطی رها کردن زباله‌ها روی کوه اورست را افزایش دهد و با فروش این آثار به‌عنوان سوغاتی، برای حفاظت از منابع محلی، پول جمع‌آوری کند.

دولت نپال در سال ۲۰۱۹ برای حذف ۱۰ تن زباله از کوه اورست کارزاری به راه انداخت.

داندو راج غیمیر، مدیرکل اداره گردشگری نپال، به هیمالیا تایمز گفت: «کمپین پاک‌سازی بلندترین کوه جهان در فصل آینده ادامه خواهد داشت. این وظیفه‌ ما است که کوه‌هایمان را تمیز نگه داریم.»

در حال حاضر طرح‌هایی برای اسکن کردن و برچسب‌گذاری روی وسایل و تجهیزات بازدیدکنندگان و دریافت ودیعه سه هزار و ۱۰۰ پوندی، که تنها در صورتی پس داده شود که بازدیدکننده تمام اقلام اولیه‌اش را بازگردانده باشد، در دست بررسی هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی