تزریق واکسن کرونا به افراد دچار حساسیت و زنان باردار مشکلی ندارد

با رهنمودهای بالینی و دست‌کم ۱۵ دقیقه معاینه بعد از تزریق واکسن، می‌توان خطر حساسیت را مهار کرد

کارشناسان ارشد دارویی بریتانیا می‌گویند زنانی که درصدد باردار شدن هستند، لزومی ندارد بعد از تزریق واکسن کرونا از بارداری منصرف شوند- Markus Schreiber / POOL / AFP

اداره نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد، دو واکسن مورد تأیید این کشور را اکنون می‌توان به افراد دچار حساسیت و زنان باردار نیز تزریق کرد.

این نهاد ناظر بر داروها در بریتانیا (ام‌اچ‌آراِی) پیش‌تر اعلام کرده بود که واکسن فایزر را نباید به افراد دچار مجموعه‌ای از حساسیت‌های دارویی و غذایی تزریق کرد.

خانم دکتر جون رین، مدیراجرایی «ام‌اچ‌آراِی»، گفت طبق شواهد فزاینده حاصل از تزریق این واکسن به دست‌کم ۸۰۰هزار نفر در بریتانیا و حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر در ایالات متحده «دیگر جای نگرانی نیست».

او افزود، به این ترتیب «بیشتر اطمینان یافتیم که با رهنمودهای بالینی و دست‌کم ۱۵ دقیقه معاینه بعد از تزریق واکسن، می‌توان خطر حساسیت را مهار کرد».

«بنابراین انجمن داروهای انسانی، اکنون اعلام کرده است که واکسن فایزر/بایون‌تک را می‌توان به تمامی افراد دچار حساسیت به مواد غذایی یا سایر داروها یا واکسن‌ها تزریق کرد.»

«البته تمامی افرادی که پیشینه واکنش حساسیتی به این واکسن یا اجزای آن را دارند، نباید از این واکسن استفاده کنند.»

دکتر رین گفت این توصیه شامل واکسن آکسفورد هم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مرجع تنظیم مقررات، قبلاً اعلام کرده بود به علت «فقدان شواهد اولیه و رعایت احتیاط» تزریق واکسن به زنان باردار و شیرده را توصیه نمی‌کند.

دکتر رین، روز چهارشنبه گفت: «اما اکنون که داده‌های بیشتری را بررسی کرده‌ایم، انجمن داروهای انسانی اعلام کرده تزریق این واکسن در دوره بارداری اشکالی ندارد، به شرطی که سود بالقوه آن بیش از خطرات احتمالی‌اش باشد و چگونگی وضعیت فرد، پیشاپیش در گفت‌وگو با یکایک زنان باردار بررسی شده باشد.»

«متخصصان بهداشت باید همیشه مزیت‌ها و خطرهای تزریق واکسن را با این زنان در میان بگذارند و بر اساس وضعیت هرکدام از آنها، با هم تصمیم‌گیری کنند. اکنون واکسن را به زنان شیرده هم می‌توان تزریق کرد، به‌شرطی که وضعیت را با آن‌ها نیز در میان گذاشته باشند.»

طبق رهنمود کتبی اداره نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا در مورد واکسن آکسفورد/ آسترازنکا که روز چهارشنبه و ساعاتی پس از صدور تاییدیه منتشر شد، تحقیقات مقدماتی روی حیوانات نشان نمی‌دهد که تزریق آن بر بارداری، رشد جنین و تخمک، زایمان یا وضعیت پس از زایمان اثر زیان‌بار مستقیم یا غیرمستقیمی داشته باشد.

چهار کارشناس ارشد دارویی بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند کارگروه مشترک تزریق واکسن و مصونیت (جی‌سی‌وی‌آی) هم توصیه قبلی خود را اصلاح کرده است.

طبق توصیه کنونی این کارگروه، اگر در دوره بارداری خطر ابتلا به کووید-۱۹ «زیاد و اجتناب‌ناپذیر» باشد، یا به علت ابتلای زن باردار به بیماری‌های زمینه‌ای، خطرهای جدی بیشتری او را تهدید کند، این واکسن‌ها را می‌توان تزریق کرد.

آن‌ها اعلام کردند: «زنانی که درصدد باردار شدن هستند، لزومی ندارد بعد از تزریق واکسن از بارداری منصرف شوند و اگر مصون‌سازی زنان شیرده نیز طبق ملاحظات درمانی در برابر کووید-۱۹ ضروری باشد، این واکسن‌ها را به آنها هم می‌توان تزریق کرد. کارشناسان ارشد دارویی بریتانیا نیز با این توصیه موافق‌اند.»

© The Independent