من هم شمعی روشن خواهم کرد

در سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی مراسم مجازی برای قربانیان این حادثه با روشن کردن شمع برگزار خواهد شد

«من هم شمعی روشن خواهم کرد» همزمان با نخستین سالگرد این حادثه از سوی خانواده قربانیان پیشنهاد و تهیه شده است-عکس از شبکه‌های اجتماعی

پویش «من هم شمعی روشن خواهم کرد» که در اولین سالگرد قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراینی شکل گرفته، چند روزی است که در فضای مجازی به‌سرعت در حال فراگیری است. این پویش از مردم در سراسر دنیا می‌خواهد به یاد قربانیان این پرواز، هر کجا که هستند، در روزهای هفتم و هشتم ژانویه یعنی پنجشنبه و جمعه همین هفته، شمعی روشن کنند.

در پویش «من هم شمعی روشن خواهم کرد» که از چند روز گذشته فضای مجازی را پر کرده و در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک با استقبال گروه زیادی از کابران ایرانی مواجه شده است، بسیاری از اعضا با انتخاب طرح یادواره کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و عبارت «من هم شمعی روشن می کنم»، عکس حساب کاربری خود را تغییر داده و به این حرکت پیوسته‌اند.

«من هم شمعی روشن خواهم کرد» همزمان با نخستین سالگرد این حادثه از سوی خانواده قربانیان پیشنهاد و تهیه شده است.

روز گذشته شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در تذکری به شهردار پایتخت گفت که باید یادبود قربانیان سانحه هواپیمایی اوکراین ساخته شود. خانم امانی یادآور شده است: «بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، قرار بود شهرداری تهران برای جانباختگان هواپیمای اوکراینی که ۱۷۶ تن از هموطنان و نخبگان جوان کشور بودند، یادمان‌سازی کند که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.» این در حالی است که در روزهای گذشته جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، برای احترام به قربانیان حادثه سقوط هواپیمایی اوکراینی در تهران که بیشتر آن‌ها را شهروندان ایرانی-کانادایی تشکیل می‌دادند، هشتم ژانویه را «روز ملی قربانیان فجایع هوایی» اعلام کرد. 

شهربانو امانی همچنین روز گذشته در اعتراض به شهرداری تهران گفته بود:« حتی می‌توانستند (شهرداری تهران) ۱۷۶ سرو را در یک پارک به یاد این جانباختگان بکارند و می‌توانستیم بگوییم که با خانواده‌ها همدردی می‌کنیم. تنها روی کاغذ نیست. من تذکر جدی به آقای شهردار دارم که در آستانه سالگرد این حادثه به این مهم توجه بفرمایند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده قربانیان که همسر و دختر خود را در این پرواز از دست داده است، در فیس‌بوک خود با اشاره به گفته‌های روز گذشته شهربانو امانی نوشت: «ما از شما نه بنای یادبود می‌خواهیم نه اسم خیابان می‌خواهیم، نه درخت می‌خواهیم، نه میدان می‌خواهیم، نه پارک می‌خواهیم. مردم خودشان نهال غرس کردند، بوته کاشتند، شمع روشن کردند و خواهند کرد. مردم کتک خوردند، رنج کشیدند، دادگاهی شدند و به زندان رفتند». آقای اسماعیلیون در ادامه اضافه کرده است: «آن‌چه از شما می‌خواهیم از انجامش ناتوانید، ما فقط از شما می‌خواهیم دهانتان را ببندید. دهانتان را ببندید تا عاقبت روزی در یک دادگاه بین‌المللی و بی‌طرف ملاقاتتان کنیم».

خانواده مسافران پرواز اوکراینی طی یک سال گذشته خواستار دادگاهی کردن عوامل حمله به هواپیمای مسافربری شدند که ۱۵ کودک و یک نوزاد هم جزو قربانیان آن بودند.

هشتم ژانویه سال گذشته برابر با  ۱۸ دی‌ماه، پرواز تهران-کی‌یف  که ادامه‌مسیر بیشتر مسافران آن‌، کشور کانادا بود ساعت ۶:۱۹ صبح و کمی پس بر از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و در نزدیکی شادشهر در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه همه ۱۷۶ سرنشین پرواز جان باختند. ایران بلافاصله پس از سانحه،‌ علت سقوط را نقص فنی اعلام کرد ولی به فاصله کوتاهی، ویدئوهایی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که نشان از اصابت جسمی نورانی به هواپیما داشت. دولت‌های اوکراین و کانادا خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شدند و دولت کانادا از همان ساعات اولیه، احتمال سقوط به دلیل نقص فنی را موردتردید قرار داد. سه روز پس از این واقعه سپاه پاسداران ایران مسئولیت این سقوط را پذیرفت و اعلام کرد به علت خطای انسانی هواپیمای مسافری با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته شده است.

دولت‌های کانادا و اوکراین طی یک سال گذشته خواستار بررسی بیشتر و یافتن پاسخ‌ پرسش‌های خود از دولت ایران بوده‌اند چرا که در شب حادثه دولت ایران به پایگاه ایالات‌متحده آمریکا در عراق حمله کرده بود و به دلیل احتمال حمله تلافی‌جویانه آمریکا، ایران می‌بایست آسمان خود را «پروازممنوع» اعلام می‌کرد.

معترضان به این عملکرد دولت ایران در داخل کشور، محکوم و زندانی شده‌اند و گروهی هم که برای یادمان کشته‌شدگان در شب‌های نخست این حادثه شمع روشن کرده بودند، بازداشت شده و حکم زندان گرفته‌اند.

بیشتر از جهان