افزایش جرم در تهران به رغم چهل «رعد» و دو «صاعقه»

فرمانده انتظامی پایتخت: هدف عملیات «رعد» ارتقای امنیت و آرامش است

اجرای طرح‌های پلیسی و ضربتی، چهره پایتخت را در سال‌های گذشته تغییر نداده است - عکس از ایرنا

فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید که پلیس پایتخت در چهلمین طرح رعد، ۶۷۰ سارق منزل را دستگیر کرده است.  اجرای این طرح با هدف «ارتقای امنیت و آرامش» و کاهش جرایم، بیش از سه سال است که در تمام مناطق پایتخت اجرا می‌شود ولی به نظر می‌رسد خروجی ۴۰ دوره اجرا شده «رعد» تاثیر چندانی در کاهش جرایم پایتخت نداشته است. گزارش‌های رئیس پلیس پایتخت در طرح رعد ۳۵ در اردیبهشت‌ماه سال جاری نشان می‌داد که  ۶۷۰ نفر سارق و مال‌خر در پایتخت دستگیر شده‌اند.

تنها بررسی یک روند هشت ماهه از اجرای دو طرح رعد ۳۵ و رعد ۴۰ نشان می‌دهد که اجرای چنین طرح‌هایی دستاورد چشمگیری در خصوص کاهش جرم در تهران نداشته است.

حسین رحیمی اردیبهشت‌ماه امسال در حاشیه نمایش کشفیات طرح رعد  ۳۵ به خبرگزاری‌ها گفته بود که ۲۱ باند فعال شناسایی و بیش از دو هزار و ۱۷۰ قلم کالا به ارزش ۹/۵ میلیارد تومان  از آن‌ها کشف شده است. آقای رحیمی امروز هم گفت که ۳۴ باند در رعد ۴۰ متلاشی شده‌اند و بیش از سه هزار و ۱۲۷ فقره از اموال سرقتی و ۱۳۷ موتورسیکلت و خودرو کشف شده است. به ۸۰۲ پرونده نیز رسیدگی شده که ارزش اموال مکشوفه آن‌ها ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

به گفته سردار رحیمی در طرح رعد ۳۵ ، ۱۰۸ کیلو انواع مواد مخدر و ۱۴۴ هزار قلم انواع موارد قاچاق هم کشف شده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، امروز سه‌شنبه، در حاشیه برگزاری چهلمین طرح رعد پایتخت گفت که در چهلمین دوره رعد، ۳۱۲ حکم قضایی به مرحله اجرا رسیده است و ۶۷۰ مجرم که در زورگیری، سرقت، کیف‌قاپی مشارکت داشتند دستگیرشده‌اند. ۱۲۱ هزار قلم کالای قاچاق هم کشف و  ۲۸ قاچاقچی دستگیر شده‌اند. ارزش اموال مکشوفه از آن‌ها نیز ۱۳ میلیارد تومان اعلام شده است.

بررسی آمارهای مقایسه‌ای در همین دو گزارش از عملکرد طرح رعد طی هشت ماه گذشته نشان می‌دهد که با وجود تمام طرح‌های نظامی و پلیسی در پایتخت، همچنان سرقت و خلاف در تهران رشد چشمگیری دارد.

همزمان با این موضوع، امروز سه‌شنبه یک کلانتری در منطقه ابوسعید  تهران از کشف ۷۰۰ بطری مشروب در محدوده خیابان جمهوری خبر داد. از فرد دستگیر شده در این خصوص، دو کیلو و ۵۰۰ گرم مواد مخدر نیز کشف شده است ولی تاکید پلیس پیشگیری تهران بزرگ بر کشف ۷۰۰ بطری مشروب است. به گفته خبرگزاری‌های این کشفیات در چهلمین مرحله از طرح رعد توسط پلیس پیشگیری تهران بزرگ انجام شده است. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ایران، با اعلام این خبر نوشت که در طرح رعد  که از ابتدای هفته جاری به اجرا درآمد، قرار است کلانتری‌ها حوزه استحفاظی خود از را مجرمان پاکسازی کنند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، «رعد» با هدف ارتقای امنیت و آرامش در تمام نقاط تهران اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار طرح سه سال و نیمه رعد، جانشین رئیس پلیس پایتخت مردادماه سال گذشته  طرح جدیدی با عنوان «صاعقه» را معرفی کرد. به گفته سردار حمید هداوند، طرح صاعقه یک، تحت محوریت برخورد با سارقان موتورسوار، کیف‌قاپان و موبایل قاپان شکل گرفته بود. طرحی کم‌وبیش موازی با رعد که هنوز دو دوره بیشتر از اجرای آن نگذشته است.

آمارهای سرقت در تهران اما حکایت از روندی افزایشی و کم شدن سن سارقان دارد. در تیرماه امسال رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه به دلیل شرایط بد اقتصادی، در سه ماه اخیر تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شده است گفت که در سه‌ماهه ابتدای سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بازداشت‌شدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند.

رعد و صاعقه، کدام‌یک ترسناک‌تر بوده است؟

اجرای طرح‌های پلیسی و ضربتی همچون رعد و صاعقه و یا هر نام دیگری، چهره پایتخت را در سال‌های گذشته تغییر نداده است. نیروهای انتظامی در ایران طی سال‌های گذشته پا را فراتر از دستگیری‌ سارقان گذاشته است و با گرداندن آن‌ها در خیابان‌ها، برای عبرت‌آموزی هم تلاش کرده‌اند. در تابستان امسال گرداندن چند کیف‌قاپ و دزد گوشی تلفن همراه پشت یک ماشین نیروی انتظامی در منطقه منیریه تهران، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. آیا آب تهران جرم‌خیز است یا شرایط و بحران‌های معیشتی و اقتصادی در سال‌های اخیر و افزایش فقر در جامعه پایتخت و سایر کلان‌شهرها آن‌ها را جرم‌خیز کرده است؟

در کنار اخبار کیف‌قاپی و سرقت منزل و اتومبیل، به گفته رئیس پلیس آگاهی پایتخت سالانه در تهران حدود ۱۰۰ نفر به قتل می‌رسند. هرچند پلیس آگاهی تهران می‌گوید در سال‌های اخیر این روند رو به کاهش بوده است ولی نشانی از ناکارآمدی طرح‌های پی‌درپی انتظامی در تهران است. 

در مردادماه، نتایج یک کار پژوهشی توسط دانشگاه خوارزمی و دانشگاه تهران در مطالعه‌ آسیب‌های اجتماعی جرم‌زا نشان داد که از ۲۱ منطقه تهران، ۱۵ منطقه آن جرم‌خیز هستند. پراکندگی سرقت، زورگیری، قتل، خودکشی، اعتیاد و انحرافات جنسی، به ترتیب در مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۱۶، ۱۱، ۱۳، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۵ و ۴ با بیشترین آسیب‌های اجتماعی ثبت شده است.

این پژوهش حاوی اطلاعاتی از آمارهای معاونت رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران،‌ آمارهای مربوط به ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی، آمارهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، آمارهای گشت‌های جمع‌آوری آسیب‌دیدگان اجتماعی توسط سازمان خدمات، اطلس کلانشهر تهران، سایت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، آمار مددسراهای فعال سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، تعداد افراد تحت پوشش معاونت رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، طرح پژوهشی مسائل اجتماعی تهران، سایت شهرداری تهران، برآورد وضعیت زناشویی شهر تهران به تفکیک منطقه در سال ۱۳۸۹، آمار ماهانه شناسایی و جذب مددجویان جامعه هدف (متکدیان) در مناطق ۲۲گانه شهر تهران در هشت‌ماهه اول سال ۹۴ و پژوهش‌های میدانی مرتبط با آن‌ها است.

نتیجه این پژوهش نشان داده بود که تراکم آسیب‌های اجتماعی به طور کلی در مناطق جنوبی شهر تهران بیشتر است و مناطق شمالی شهر آسیب‌های اجتماعی بسیار کمتری داشته‌اند.

مسلم است که آب تهران، جرم‌خیز نیست؛ آنچه جرم و جنایت را در پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام افزایش داده است افزایش فقر، نابرابری در دسترسی به رفاه اجتماعی، رشد بیکاری، افزایش فاصله طبقات اجتماعی، کاهش سلامت روانی خانواده‌ها و به دنبال آن افزایش بیماری‌های روحی و روانی، مشکلات معیشتی و اقتصادی و ناتوانی و ناکارآمدی مدیران سیاستگذار و تصمیم‌گیر در ایران است.