تأکید بیانیه قاهره بر محوری بودن مسئله فلسطین در جهان عرب

هرگونه گفت‌وگو با اسرائیل باید بر پایه ابتکار صلح عربی باشد

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین. عكس از:  AFP

در نشستی که روز شنبه گذشته ۱۹ دسامبر به میزبانی قاهره برگزار شد، کشورهای مصر، اردن و فلسطین ضمن پافشاری بر اهمیت ادامه هماهنگی مواضع کشورهای منطقه در مورد اوضاع منطقه، بر محوری بودن مسئله فلسطین در جهان عرب تأکید کردند. در این نشست که به منظور بحث در مورد راه‌های پیشبرد روند صلح در خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها دایر شده بود سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، ایمن صفدی، وزیر امورخارجه اردن و ریاض المالکی، وزیر امورخارجه فلسطین شرکت داشتند.

در بیانیه مشترکی با عنوان "بیانیه قاهره"، وزرای یادشده توافق کردند که طرح ابتکار صلح عربی که در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسید، مرجع مورد تأیید مذاکرات با اسرائیل است. آنها همچنان خواستار اقدام برای آغاز یک حرکت موثر برای پایان دادن به بن‌بست روند صلح و بسیج طرف‌های بین‌المللی برای مقابله با اقدامات غیرقانونی اسرائیل شدند.

در بیانیه مشترک که پس از جلسه مشورتی به هدف هماهنگی مواضع و تبادل‌نظر در مورد تحولات و مسائل منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین، منتشر شد، بر ادامه هماهنگی مواضع در مورد تحولات منطقه، به گونه‌ای که منافع مشترک را تأمین کند و امنیت و ثبات منطقه را افزایش دهد، تأکید کردند. افزون بر آن، وزرای خارجه سه کشور مزبور، گزینه‌های وارد کردن فشار بر طرف‌های ذیدخل را برای مشارکت در روند صلح مورد بحث و بررسی قرار دادند. آنها تأکید کردند که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، به ویژه قطعنامه ۲۳۳۴ و ابتکار صلح عربی، بایستی اساس روند صلح را تشکیل دهند، علاوه بر این‌که مذاکره تنها راه تحقق صلح در خاورمیانه بوده و مسئله قدس یکی از عمده‌ترین مسائلی است که سرنوشت آن باید مطابق به قوانین بین‌المللی و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای خارجه مصر، اردن و فلسطین همچنان بر لزوم وادار کردن اسرائیل به نشستن پای میز مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی بر اساس راه حل چاره دوکشوری، به گونه‌که زمین تأسیس کشور مستقل فلسطین در محدود جغرافیایی مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷، که پایتخت آن بیت‌المقدس شرقی باشد را فراهم کند، تأکید کرده و افزودند مردم دو کشور فلسطین و اسرائیل بایستی در کنار یکدیگر و در فضای صلح، امنیت و رفاه زندگی کنند.

آنها برای همکاری و هماهنگی در مورد آغاز یک حرکت موثر به منظور از سرگیری مذاکرات جدی برای پایان دادن به بن‌بست در روند صلح و گشایش افق سیاسی واقعی برای پیشرفت به سمت یک صلح فراگیر و عادلانه به توافق رسیدند و تأکید کردند که باید جامعه جهانی برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی اسرائیل، به ویژه ادامه ساخت شهرک‌ها، تخریب خانه‌ها و مصادره اراضی فلسطینیان، دست به کار شود. وزرای یادشده خاطرنشان کردند که تداوم اقدامات غیرقانونی اسرائیل نه تنها منجر به نقض قوانین بین‌المللی شده و راه حل دو کشور را تضعیف می‌کند بلکه می‌تواند هرگونه احتمال دستیابی به صلح عادلانه در منطقه را دچار چالش کند. آنها همچنان هشدار دادند که روبه‌رو شدن «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» با بحران مالی، توانایی این آژانس را در ارائه خدمات مهم و حیاتی برای فلسطینیان کاهش می‌دهد.

وزرای خارجه مصر، اردن و فلسطین ضمن اشاره به ضرورت پایان دادن به اختلافات داخلی و ایجاد وحدت میان فلسطینیان، توافق کردند که برای اطمینان از تداوم همکاری و هماهنگی در این مرحله حساس، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه را ادامه دهند.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، سامح شکری، وزیر امورخارجه مصر گفت که تمام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک مصر در مورد مسئله فلسطین با درنظرداشت چاره دو کشوری و دستیابی به یک راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین مطابق به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌شود. وی با بیان این‌که  صلح و ثبات در خاورمیانه بدون تشکیل دولت فلسطین محقق نخواهد شد، از جامعه جهانی خواست مسئولیت‌های خود را در قبال مسئله فلسطین بپذیرد، به ویژه این‌که برای حمایت از روند مذاکرات مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق بین‌المللی وجود دارد. سامح شکری، اظهار داشت که قاهره با تمام متحدانش در تلاش برای هموار کردن مسیر از سرگیری گفت‌وگوهای صلح بوده و سعی دارد اسرائیل را از اتخاذ هر اقدام یک‌جانبه که میزان اعتمادسازی را کاهش دهد، باز دارد.

از سوی دیگر، ایمن صفدی، وزیر امورخارجه اردن گفت که فلسطین، مسئله محوری و اصلی جهان عرب است و برای مقابله با گسترش شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین باید، مواضع بین‌المللی اتخاذ شود. وی تأکید کرد که صلح یک گزینه استراتژیک است و راه رسیدن به صلح، پذیرش طرح ایجاد دو کشور است، به گونه‌ای که تمام حقوق مشروع مردم فلسطین و در رأس آنها، حق آزادی و تأسیس کشور مستقل فلسطین در محدود جغرافیایی ۱۹۶۷ که بیت‌المقدس اشغالی پایتخت آن باشد، رعایت شود.

به گفته وزیر امور خارجه اردن، در جلسات قاهره بر لزوم ادامه تلاش‌ها برای باز شدن افق مذاکرات، به طور مستقیم، از طریق کمیته چهارجانبه بین‌المللی یا برگزار کردن کنفرانس بین‌المللی تأکید شده است، افزون بر این‌که در مورد مکانیسم مذاکره نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

همچنان، وزیر امورخارجه فلسطین نیز ضمن تأکید بر اهمیت حمایت اعراب از آرمان فلسطین، گفت "ما آماده تعامل با دولت جدید آمریكا هستیم و امیدواریم واشنگتن در برخورد با دولت فلسطین تجدیدنظر كند و ما در عین حال، از كشورهای جهان می‌خواهیم اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا اقدامات یك‌جانبه خود را در ساخت شهرک‌ها و تجاوز به اراضی فلسطین متوقف کند."

قابل ذکر است که پیش از آغاز نشست سه جانبه وزار، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در دیدار با وزرای امورخارجه مصر، اردن و اسرائيل، در مورد آخرین تحولات و تلاش‌ها برای احیای مجدد روند صلح و از سرگیری مذاکرات برای حل مسئله فلسطین بحث و گفت‌وگو کرد.

در همین حال، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، گفت رئیس جمهور سیسی با تأکید بر تداوم تلاش‌های مصر برای بازگرداندن حقوق ملت فلسطین و ایجاد کشور مستقل فلسطین مطابق به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرده و خاطرنشان کرد که قاهر با درنظرداشت دگرگونی‌های اخیر در سطح منطقه و جهان، تلاش‌های خود را در راستای حمایت از حقوق مردم فلسطین ادامه خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر، افزود که قاهره بر اهمیت تلاش‌های عربی و بین‌المللی برای یک حرکت موثر به منظور از سرگیری مکانیسم مذاکرات میان دو جانب و چیرگی برای موانعی که در گذشته پیش‌رو قرار داشت، تأکید دارد، افزون بر آن‌که بذل مساعی در مسیر صلح و اعتمادسازی میان جناح‌های فلسطینی را گامی در راستای تقویت مسیر آشتی و آرامش می‌داند. وی افزود که در نشست اخیر قاهره، در مورد لزوم تداوم و توسعه تلاش‌ها به هدف بازگشت به مذاکرات صلح و پیگیری مراحل بعدی تشویق گروه‌های فلسطینی به وحدت و همبستگی، توافق صورت گرفت.

© IndependentArabia