هزینه واکسیناسیون کرونا در بریتانیا: ۱۲ میلیارد پوند

این بودجه صرف خرید و تولید واکسن در بریتانیا و توزیع و تزریق آن در انگلستان خواهد شد

تزریق واکسن فایزر به کارکنان نظام درمان عمومی بریتانیا هم‌اکنون به دنبال دریافت مجوز از هیات نظارت بر داروی این کشور آغاز شده است-JACK HILL / POOL / AFP

اداره آمار ملی بریتانیا (ان اِی اوُ) اعلام کرد که ابتیاع و توزیع واکسن کرونا در بریتانیا برای شهروندان این کشور تا ۱۱.۷ میلیارد پوند هزینه خواهد داشت. این نهاد گفت که این بودجه صرف خرید و تولید واکسن کووید-۱۹ در بریتانیا و توزیع و تزریق آن در انگلستان (بخشی از بریتانیا) و کمک به تلاش‌های جهانی برای یافتن واکسن ویروس کرونا خواهد شد. 

اما این مبلغ شامل هرینه‌های واکسیناسیون‌های بالقوه در سال‌های آینده نخواهد شد. 

به گفته «ان‌ای او»، هزینه نهایی واکسیناسیون برای مالیات‌دهنده مشخص نیست و بستگی به نحوه تولید واکسن از طریق آزمایشات کلینیکی و موارد نیاز برای تولید و توزیع آن دارد.  

اداره آمار ملی در مورد هزینه‌های اضافی به بریتانیایی‌ها هشدار داده است زیرا قراردادهایی که در ارتباط با واکسن کرونا امضاء شده حاوی‌ بندی است که در آن شرکت‌های تولیدی دارو در مقابل هرگونه شکایت مرتبط با عوارض منفی و جانبی واکسن‌هایشان از مصونیت قانونی برخوردارند (توضیح: هرگونه غرامت ناشی از عوارض منفی واکسن – در عوض شرکت‌های تولید‌کننده آن –  از طرف دولت بریتانیا پرداخت خواهد شد). 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این نهاد، در چهار یا پنج قراردادی که تاکنون با شرکت‌های تولیدی دارو امضا شده، هیچ حدنصابی برای غرامت‌هایی که دولت بریتانیا درصورت اثبات یک دادخواست باید پرداخت کند، درنظر گرفته نشده است.

دولت بریتانیا تعداد صد میلیون دوز واکسن تولیدی آکسفورد استرازنکا، ۴۰ میلیون دوز فایزر بیونتک، هفت میلیون دوز واکسن مدرنا، ۶۰ میلیون دوز والنِوا اس‌ای و ۶۰ میلیون دوز واکسن نواوَکس اینک را سفارش داده است. 

تزریق واکسن فایزر به کارکنان نظام درمان عمومی بریتانیا هم‌اکنون به دنبال دریافت مجوز از هیات نظارت بر داروی این کشور آغاز شده است. 

مِگ هیلیِر، نماینده مجلس بریتانیا از حزب کارگر که دبیر کمیته بودجه عمومی مجلس نیز هست، می‌گوید دولت در حمایت از نظر «تعدد اسب‌ها» (ابتیاع واکسن از چند شرکت تولید داروی مختلف) درست عمل کرده است اما آن چه برای‌عدم پاسخگویی آن‌ها (در مقابل عوارض منفی و لطمات ناشی از واکسن‌ها) انجام داده «بسیار غیرعادی» است. 

او گفت: «حمایت از برخورداری از تعدد اسب‌ها (به توضیح بالا رجوع شود) اقدامی به وضوح صحیح بوده است – کسی نمی‌دانست کدام واکسن موثر است و در چه زمانی مجوز دریافت خواهد کرد- اما ترتیبات مربوط به پاسخگویی و تقبل مسؤولیت (در مقابل عوارض منفی واکسن) به رغم مطرح بودن مبالغی عظیم، بسیار غیرمعمول بوده است.    

«سازمانی‌هایی که از کارزارهای تزریق عمومی واکسن اطلاع دارند در جلساتی که این تصمیمات اتخاذ شده، حضور نداشته‌اند. 

نمی‌توان تدارکات مربوط به واکسیناسون ده‌ها میلیون نفر را علاوه بر سایر فشارهایی که روی نظام درمان عمومی کشور وجود دارد، دست کم گرفت. ما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم و برنامه واکسیناسیون نباید در آخرین مرحله شکست بخورد.»  

گَرِت دیویس، رئیس اداره آمار ملی بریتاتیا گفت: «دولت برای دریافت واکسن بالقوه کرونا به سرعت و به گونه‌ای موثر عمل کرده است و در این راه از داده‌های موجود برای اتخاذ تصمیماتی عمده در شرایطی نامطمئن استفاده کرده است. 

با صدور مجوز برای یک واکسن و آغاز برنامه تزریق آن چالش‌های مهمی به جای خود باقی است. 

توزیع موثر واکسن درمیان جمعیت بریتانیا شامل چالش‌های تدارکاتی پیچیده‌ای است که مستلزم ارتباطاتی عالی با مردم است.» 

یک سخنگوی وزارت بازرگانی، انرژی و راهبرد صنعتی بریتانیا افزود: «همان طور که این گزارش خاطرنشان ساخته است، ما با سرعت و بُعدی بی‌سابقه عمل کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم مردم بریتانیا در اسرع وقت واکسنی دریافت خواهند کرد که با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد. 

بریتانیا نخستین کشور جهان است که واکسن فایزر بیونتک را تایید و تزریق آن را از هفته گذشته آغاز کرده است.   

به لطف عملکرد تیم ضربتی واکسن بریتانیا، کشور اکنون با سفارش ۳۵۷ میلیون دوز از بهترین نامزدهای واکسن کرونا در جهان، در موقعیت بسیار مطمئنی قرار دارد. 

ما برای حصول اطمینان از این که کشور در بهترین شرایط تهیه هرچه سریع‌تر واکسن و واکنش به همه‌گیری‌های آتی قرار دارد، شالوده تولید داخلی واکسن را از پله نخست ریخته و در سراسر کشور روی تاسیسات مدرن و عالی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.» 

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان