حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند

وزارت امور خارجه آمریکا ممکن است اواخر این هفته شبه‌نظامیان حوثی را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند

عبدالله المعلمی تاکید کرد که عربستان سعودی با رفتارهای مخرب ایران در منطقه مقابله می کند - JEWEL SAMAD / AFP

یک منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی تایید کرد که  یک نفتکش که در منطقه تعیین‌شده برای تخلیه سوخت در جده لنگر انداخته بود، در اولین دقایق بامداد دوشنبه در معرض حمله یک قایق انفجاری قرار گرفت. این حمله منجر به آتش‌سوزی جزیی شد.

بنابراعلام آژانس مطبوعاتی عربستان سعودی، این منبع گفت: «واحدهای اطفای حریق و ایمنی توانستند آتش را خاموش کنند و این حادثه منجر به جراحت و خسارات جانی نشده و خساراتی هم به تاسیسات تخلیه سوخت یا لوازم آن وارد نشده است.»

به گفته منبع مطلع، این حمله اندكی پس از حمله به كشتی دیگری در منطقه الشقائق، ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در شمال جده و سكوی شناور تخلیه ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در جیزان صورت گرفته است.

این منبع معتقد است که این اقدامات تروریستی مخرب، که علیه تاسیسات حیاتی صورت می‌گیرد، فراتر از هدف قرار دادن عربستان و تاسیسات حیاتی آن است و امنیت و ثبات منابع انرژی برای جهان و اقتصاد جهانی را به خطر می‌اندازد.

این منبع خبری تاکید کرد که جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به یک فوریت ضروری نیاز دارد که در برابر چنین اقدامات تروریستی خرابکارانه بایستد و اقدامات بازدارنده عملی علیه همه بازیگران تروریستی که آنها را اجرا و حمایت می‌کنند اتخاذ کند.

پس از این حملات، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل تایید کرد که «حملات گروه شبه‌نظامی تروریستی حوثی عزم ما را برای مقابله با تروریسم تقویت می‌کند.»

او عصر روز دوشنبه به تلویزیون العربیه گفت که در حمایت از عربستان سعودی در برابر حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، موضعی بین‌المللی وجود دارد.

المعلمی افزود: «تسریع اجرای توافق‌نامه ریاض، احزاب قانونی یمن را در برابر شبه‌نظامیان حوثی متحد خواهد کرد.»

او ضمن تاکید بر این که حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی و غیرنظامیان در یمن ماهیت تروریستی این گروه را تایید می‌کند، اعلامیه آینده واشنگتن در مورد تعیین شبه‌نظامیان حوثی به عنوان یک گروه تروریستی را گامی مثبت دانست.

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل با توضیح این که تمام اقدامات حوثی‌ها، تروریست بودن آنها را تایید می‌کند ادامه داد: «تعیین حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی یک طبقه‌بندی منصفانه و واقعی است. دولت جدید ایالات متحده به تصمیم تعیین حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی پایبند خواهد بود.»

عبدالله المعلمی تاکید کرد که عربستان سعودی با رفتارهای مخرب ایران در منطقه مقابله می کند.

این در حالی است که منابع آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ممکن است  اواخر این هفته شبه‌نظامیان حوثی را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس همین منابع، پمپئو در حال نهایی‌کردن برنامه قرار دادن این گروه مورد حمایت ایران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی است.

واشنگتن پست گزارش داد که اعلام شبه‌نظامیان حوثی به عنوان یک گروه تروریستی در چارچوب سیاست فشار حداکثری است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنان در برخورد با رژیم ایران دنبال می‌کند.

او در مصاحبه با خبرنگاران در سفر خود به فیلیپین همچنین از حوثی‌ها خواست که از ایران روی برگرداند و حمله به کشورهای همسایه را متوقف کنند.

این مقام آمریکایی از حوثی‌ها به دلیل عدم شرکت در مذاکره و ابراز حسن نیت برای پایان دادن به درگیری در یمن انتقاد کرد و افزود: «واشنگتن در دوره گذشته وضعیت را از نزدیک تحت نظر داشته است.»

او همچنین اعلام کرد که اعلام حوثی‌ها به عنوان گروه تروریستی در زمان باقی‌مانده از دولت ترامپ، در دستور کار رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت.

بیشتر از جهان