واکسن کرونای هندی، چینی و روسی را می‌خریم

سخنگوی وزارت بهداشت ایران می‌گوید که ایران خودش برنامه‌ تولید واکسن کرونا دارد

«در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود»- ایرنا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که مقام‌های ایرانی برای تامین واکسن کرونا با سه کشور هندوستان، چین و روسیه مذاکره کرده‌اند.

این مقام وزارت بهداشت گفت که ایران گرچه عضوی از برنامه کواکس (برنامه مشترک سازمان بهداشت جهانی برای تامین و توزیع واکسن کرونا) هم همکاری می‌کند ولی به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانسته مبادلات ارزی لازم برای خرید واکسن در این برنامه و یا حق عضویت خود را بپردازد.

روز شنبه نیز مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در یک برنامه خبری گفت که ایران به کواکس اطلاع داده که واکسن‌های خریداری شده در ایرن برنامه را نمی‌خواهد: «انتقال واکسن فایزر به ایران، نیازمند هواپیما با تجهیزات ویژه‌ای است که بتواند دمای منفی ۷۰ درجه را ایجاد کند. باتوجه‌ به اینکه ما این امکانات را نداریم، بنابراین به برنامه کواکس اعلام کردیم که آن را نمی‌خواهیم».

هفته گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در حساب اینستاگرام خود نوشت که «از آنجا که خرید واکسن کرونا کواکس بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است. کره جنوبی بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خریدهای بشر دوستانه نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد.»

دو روز بعد از این اظهارات، سخنگوی برنامه جهانی کواکس اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزی به این برنامه داده که نقل و انتقال مالی برای خرید واکسن کرونا و حق مشارکت ایران را از تحریم‌های مالی آمریکا مستثنی کرده است.

با این وجود ایران همچنان اصرار دارد که از سه واکسن تایید شده تولیدی شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی فایزر، مدرنا و آکسفورد-آسترازنکا استفاده نکند و تمرکز خود را بر خرید واکسن کرونا از سه کشور هند، چین و روسیه قرار داده است.

گرچه روسیه و چین اعلام کرده‌اند به واکسن کرونای موثر دست یافته‌اند ولی هنوز خبری از واکسن هندی نیست و مشخص نیست که مذاکره با هندوستان برای تامین زنجیره تولید واکسن ایرانی است یا وزارت بهداشت ایران انتظار دارد این کشور به‌زودی به واکسن نهایی کرونا دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پیش‌تر گفته بود که ایران قرار نیست از چین و هند نیز واکسن را بخرد بلکه قصد دارد با مشارکت یک شرکت دیگر، آن را تولید کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در صحبت‌های امروزش گفت که بر اساس برنامه‌ریزی این وزارتخانه، در مرحله نخست از طرح واکسیناسیون کرونا، کسانی که در گروه پرریسک و یا در کادر درمان هستند واکسینه می‌شوند: «در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروههای پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند خواهد بود.»

سیما سادات لاری همچنین گفت که «در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود.»