ترامپ علیه کریپتو، کریپتو علیه ترامپ

«بازگشت سرمایه از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ: شاخص دلار ۴٪- و بیت‌کوین ۱۱۸۶ ٪»

AFP

دونالد ترامپ نخستین رییس‌جمهوری آمریکاست که درباره ارزهای دیجیتال رسما موضع‌گیری کرده است و با تخطئه بیت‌کوین، هم‌زمان به طرح فیس‌بوک برای راه‌اندازی ارز دیجیتال «لیبرا» هم تاخته است. رییس‌جمهوری آمریکا طبق روالی که خودش معمول کرده است، مواضع «بیت‌کوین‌ستیزانه» خود را در نخستین ساعات روز جمعه (۲۱ تیر برابر با ۱۲ ژوئیه) پیش از هر جای دیگر در صفحه توییترش منتشر کرده است.

آقای ترامپ در این رشته ‌توییت آورده است: «من هوادار بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی که نوسان‌های شدید دارند و گویی از باد هوا تولید می‌شوند، نیستم. ارزهای دیجیتال در غیاب قوانین نظارتی می‌توانند به تسهیل رفتارهای غیرقانونی، از جمله خرید و فروش مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی کمک کنند». این اولین توییت از این مجموعه سه‌توییتی است.

او سپس فیس‌بوک را هدف حمله قرار می‌دهد: «ارز مجازی فیس‌بوک، لیبرا هم اهمیت و اعتبار چندانی نخواهد داشت. اگر فیس‌بوک و دیگر کمپانی‌ها می‌خواهند تبدیل به بانک شوند، باید مجوز بانک‌داری دریافت کنند و همچون هر بانک دیگری هم در سطح ملی و هم سطح بین‌المللی مشمول همه قوانین مرتبط با بانک‌داری شوند».

رییس‌جمهوری آمریکا در سومین توییت خود همه‌جانبه از دلار حمایت می‌کند: «ما در آمریکا فقط و فقط یک ارز واقعی داریم که حالا قوی‌تر و معتبرتر از همیشه است، رایج‌ترین ارز در سراسر جهان است و همواره همین‌طور خواهد ماند و آن چیزی نیست جز دلار آمریکا».

کاخ سفید تا کنون به موضوع ارزهای دیجیتال وارد نشده بود و توییت‌های نیش‌دار ترامپ، گرچه هنوز نوسانی به بازار ندمیده است، احتمالا در کوتاه‌مدت اثر قابل توجهی بر بازار خواهد داشت؛ بازاری که در ماه‌های گذشته روندی رو به رشد داشته است و از زمان اعلام خبر راه‌اندازی ارز دیجیتال لیبرا از سوی فیس‌بوک، جهشی چشمگیر را تجربه کرده است. 

توییت‌های دونالد ترامپ علیه کریپتو دو روز پس از سخنان جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا، منتشر شده است‌. آقای پاول با ابراز «نگرانی‌های جدی» نسبت به طرح فیس‌بوک برای راه‌اندازی «لیبرا» و تاثیرات احتمالی آن در بی‌ثبات‌سازی سیاست‌های پولی، گفته بود تا زمانی که این کمپانی به همه ابهامات موجود پیرامون این طرح، از جمله حریم خصوصی و احتمال پول‌شویی و حراست از مشتریان و ثبات اقتصادی پاسخ ندهد، باید آن را مسکوت بگذارد.

 همه آنچه درباره« لیبرا» باید بدانید: تلفیقی ازپول، عدالت و آزادی

دیوید مارکوس که حالا مدیریت واحد اقتصادی جدید فیس‌بوک را بر عهده دارد، اعلام کرده است که قرار است در هفته آتی در جلسات پی‌در‌پی در سنا و کنگره حاضر شود تا به سوالات نمایندگان و سناتورها پاسخ گوید. فیس‌بوک تلاش کرده است تا نشان دهد که نمی‌خواهد بانک باشد و مسئولیت سیاست‌گذاری پولی برای لیبرا هم نه بر عهده این کمپانی، که وظیفه صد سازمانی خواهد بود که در این طرح شریک فیس‌بوک خواهند شد. تا کنون ۲۸ کمپانی، از جمله ویزا، مسترکارت، اوبر، لیفت، پی‌پل و کوین‌بیس، برای حمایت از لیبرا و شراکت با فیس‌بوک اعلام آمادگی کرده‌اند.

موج واکنش‌های فعالان ارزهای دیجیتال در توییتر به توییت‌های ترامپ

توییت‌های ترامپ در نکوهش بیت‌کوین و لیبرا، بلافاصله موجی از توییت‌ها را در واکنش به آن مواضع برانگیخت. برخی از تحلیل‌گران واکنش رسمی رییس‌جمهوری آمریکا به دنیای ارزهای دیجیتال را، نشانه‌ای مثبت برای بازار کریپتو می‌دانند، و بعضی از کاربران، محتوای توییت ترامپ را کپی کرده‌اند و به جای بیت‌کوین «ارزهای دولتی» را در آن نشانده‌اند: ««من هوادار ارزهای دولتی و اسکناس‌های چاپ‌شده که تورم‌های شدید دارند و گویی از باد هوا تولید می‌شوند، نیستم. ارزهای بی‌پشتوانه دولتی به تسهیل رفتارهای غیرقانونی، از خرید و فروش مواد مخدر تا دیگر فعالیت‌های غیرقانونی کمک می‌کنند».

برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار «کوین‌بیس» از مهم‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان و یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای دنیای کریپتو، در واکنش به توییت‌های ترامپ نوشته است: «دست‌آورد دیگری محقق شد. از سال‌ها پیش رویای من این بود که کار به جایی برسد که رییس‌جمهوری لازم بداند به رشد ارزهای دیجیتال واکنش نشان دهد: آنها در ابتدا انکارتان می‌کنند، سپس به شما می‌خندند، بعد علیه شما می‌جنگند و در پایان این شمایید که پیروز خواهید شد. بدانید که هم‌اکنون وارد مرحله سوم شده‌ایم».

اریک فورهس، بنیان‌گذار صرافی «شیپ‌شیفت» هم در توییتی نوشته است: «ترامپ (درباره بیت‌کوین) توییت می‌کند و بازار بیت‌کوین واکنشی نشان نمی‌دهد. حالا تلاطم‌های بیت‌کوین کم‌تر از تلاطم‌های ترامپ شده است».

ترویس کلینگ، از سرمایه‌گذاران نامی دنیای ارزهای دیجیتال هم در توییتی گفته است: «احتمال این‌که ارزهای دیجیتال موضوعی کانونی در مناظره‌های ریاست‌جمهوری باشند، در ۴۸ ساعت گذشته به‌طرز معنی‌داری افزایش یافته است».

چارلی بللو، از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هم نمودار شاخص دلار (قرمز) را در برابر نمودار بیت‌کوین (سبز) نشان داده است و با اشاره چشمگیری به آمار، نوشته است: «بازگشت سرمایه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ: شاخص دلار منفی‌چهار درصد و بیت‌کوین ۱۱۸۶ درصد».

بیشتر از جهان