شورشیان اتیوپی: هواپیمای ارتش را سرنگون کردیم

دولت آقای آبی در تلاش است که شورش جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را سرکوب کند

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی- Phill Magakoe / AFP

شورشیان منطقه تیگرای در شمال اتیوپی می‌گویند یک هواپیمای ارتش را سرنگون کرده‌اند و شهری را روز یک‌شنبه از نیروهای دولت پس گرفته‌اند.

این خبر دقیقاً یک روز پس از آن انتشار یافت که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی اعلام کرد دولت شهر مکله، مرکز منطقه تیگرای را تصرف کرده و آن را «کاملاً در اختیار» گرفته است.

ادعاهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی‌پی‌ال‌اف) را خبرگزاری رویترز منتشر کرده است و دولت هنوز در مورد آن اظهار نظری نکرده است.

دولت آقای آبی در تلاش بوده است که شورش جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را سرکوب کند. این حزب نیرومند قومی، از سال ۱۹۹۱ تا به قدرت رسیدن آبی در سال ۲۰۱۸ در دولت مرکزی، تسلط داشته است.

نخست‌وزیر اتیوپی، رهبران تیگرای را متهم کرده است که با حمله به سپاهیان فدرال، آغازگر دشمنی‌ها بوده است. شورشیان هم می‌گویند دولت تیگرایایی‌ها را به حاشیه رانده است. تنش‌ها در تابستان اوج گرفت و آقای آبی ظاهراً به علت همه‌گیری کرونا از تعویق انتخابات خبر داد.

گمان می‌رود از آغاز نبردها در اوایل این ماه، هزاران نفر از مردم کشته شده‌اند و حدود ۴۴ هزار نفر نیز به سودان گریخته‌اند.

این تنش آزمون دیگری برای آبی بوده است که دو سال قبل به قدرت رسید و سعی دارد قوم‌های مختلف در جمعیت ۱۱۵ میلیونی اتیوپی را کنار هم نگه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آبی شامگاه شنبه گفته بود سپاهیان فدرال چند ساعت پس از شروع حمله توانسته‌اند پایتخت تیگرای را در اختیار بگیرند. با این خبر، به نگرانی‌ها درباره  به درازا کشیدن جنگ در این شهر ۵۰۰ هزار نفری پایان داده شد.

مشخص نیست که آیا از روز شنبه هیچ یک از رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، تسلیم یا دستگیر شده‌اند و همچنین مشخص نیست کجا به سر می‌برند.

دبرتسیون گبرمیکاییل، رهبر این جبهه، در شامگاه شنبه گفته بود نیروهای وی در حال عقب‌نشینی از حومه شهر مکله هستند اما به جنگ ادامه خواهند داد. این امر به نگرانی هایی که پیرامون یک جنگ طولانی چریکی وجود دارد، دامن زده است.

او روز یک‌شنبه در مصاحبه با رویتر گفت نیروهای وی یک هواپیمای نظامی اتیوپی را سرنگون کرده‌اند و خلبان آن را هم اسیر کرده‌اند و همچنین شهر اکسوم را پس گرفته‌اند.

از آنجا که از آغاز جنگ در ۴ نوامبر، خطوط تلفن و اینترنت در تیگرای قطع شده است و مسیرهای دسترسی، تحت نظارت شدید بوده است راستی‌آزمایی ادعاهای تمامی طرف‌ها دشوار است.

همچنین تلویزیون دولتی اتیوپی (ای‌تی‌وی) روز یک‌شنبه از کشف ۷۰ گور در شهر هومرا در تیگرای خبر داد که برخی انفرادی و برخی جمعی بودند.

هنوز مشخص نیست جنازه‌های درون این گروه‌ها، به دست چه کسانی کشته شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان