صدور ده‌ها حکم حبس ابد برای متهمان «کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه»

در مجموع ۴۷۵ نفر محاکمه شدند که ۳۶۵ نفر از آنها در بازداشت بودند

خانواده‌های متهمان در حال ورود به دادگاه در نزدیکی آنکارا، ۶ آذر ۱۳۹۹ - STRINGER / AFP

دادگاهی در ترکیه امروز ششم آذرماه ده‌ها حکم حبس ابد برای حدود ۵۰۰ متهم به اقدام به کودتای سال ۲۰۱۶ صادر کرد. شماری از فرماندهان ارتش و خلبانان در میان متهمان هستند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که این احکام به دلیل آنچه «تلاش برای کودتا از پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا» خوانده  می‌شود، صادر شده است.

بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، بیش از ۲۵۰ نفر در آنچه تلاش برای سرنگونی دولت در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ خوانده شد، کشته شدند. در آن واقعه نظامیان اختیار هواپیماها، هلی‌کوپترها و تانک‌ها را به دست گرفته بودند و قصد داشتند کنترل نهادهای مهم دولتی را در دست بگیرند.

رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کردند که ۲۵ خلبان اف-۱۶ به حبس ابد محکوم شدند و چهار غیرنظامی هر یک  ۷۹ حبس ابد گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آكین اوزتورك، فرمانده سابق نیروی هوایی و دیگر متهمان در پایگاه هوایی آكینچی در نزدیكی آنكارا به هدایت كودتا و بمب‌گذاری در ساختمان‌های دولتی از جمله مجلس، و تلاش برای كشتن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور متهم هستند.

در این دادگاه، ده‌ها پرونده مهم مطرح شد که بر اساس آن‌ها هزاران نفر را به دست داشتن در تلاش برای کودتا متهم شدند. آنکارا ادعا کرده که این کودتا را طرفداران فتح الله گولن، مبلغ مسلمان مستقر در ایالات متحده به راه انداخته‌اند.

این روحانی ۷۹ ساله که زمانی متحد اردوغان بود، هرگونه نقش در کودتا را رد کرده‌است. او یکی از شش متهمی است که به صورت غیرحضوری محاکمه شد. در مجموع ۴۷۵ نفر محاکمه شدند که ۳۶۵ نفر از آنها در بازداشت بودند.

بیشتر از جهان