اعزام بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به منطقه، هشداری صریح به ایران

مشخصات هواپیمایی که برای «بازداری از تهاجم، و اطمینان‌بخشی به شرکا و متحدان آمریکا» اعزام شده، چیست؟

روز شنبه فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در منطقه خلیج فارس مستقر کرده است.

سنتکام گفت این استقرار «در فرصتی کوتاه» انجام شده و هدف از آن «بازداری از تهاجم، و اطمینان‌بخشی به شرکا و متحدان آمریکا» است.

گرچه مقام‌های آمریکا به تهدید مشخصی که بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲ قرار است با آن مقابله کنند اشاره‌ای نکرده است، ولی رسانه‌های خبری همگی این اقدام را هشداری آشکار به ایران تلقی کرده‌اند.

اعلام استقرار بی-۵۲ ها در منطقه تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت دونالد ترامپ گفت بخش عمده‌ای از نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان بیرون خواهد برد.

روز شنبه همزمان با اعلام این خبر، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در قطر بود.

ژنرال گرگ گویلت، از فرماندهان ارشد نیروی هوایی آمریکا، گفت: «در این ماموریت، خدمه بمب‌افکن‌ها با فضای هوایی منطقه و عملیات فرماندهی و کنترل در آن آشنا می‌شوند و برای همکاری با نیروهای هوایی کشورهای متحد آمریکا، آمادگی پیدا می‌کنند.»

به گزارش فاکس نیوز، برای اولین بار طی ماه‌هاست که بی-۵۲ ها به خاورمیانه اعزام می‌شوند.

فاکس نیوز نوشت: «در ماه ژانویه، پس از آن که نیروهای نخبه نظامی آمریکا در عملیاتی مشترک، قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی را در حمله‌ای پهپادی کشتند، شش فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به جزیره دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند اعزام شدند.»

سنتکام در بیانیه خود گفت که «ایالات متحده خواهان ایجاد درگیری نیست، ولی تعهد دارد که به هر وضع اضطراری در هر جای جهان پاسخ گوید.» این لحن کلام مقام‌های نظامی آمریکا معمولا در اشاره به ایران و متحدان منطقه‌ای آن، به‌خصوص شبه‌نظامیان نیابتی‌اش در عراق، به کار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته روزنامه سعودی الشرق الاوسط، ماموریت اصلی بی-۵۲ به طور معمول پیش‌درآمد عملیات نظامی بزرگ است؛ یعنی بمباران تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی و تدارکاتی دشمن. این هواپیما می‌تواند ۳۱ تن سلاح را به مسافتی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر بدون نیاز به سوخت‌گیری هوایی حمل کند.

بی-52 (استراتوفورترس) علاوه بر بمب‌های سنگین و هوشمند، می‌تواند موشک کروز هواپرتابی و سلاح‌های هسته‌ای نیز به کار ببرد.

این هواپیما پیش از آغاز عملیات نظامی نیروهای ائتلاف در افغانستان در سال ۲۰۰۱، چندین هفته مواضع القاعده و طالبان را بمباران می کرد.

روز پنجشنبه، ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، در نشست مجازی سیاست‌گذاران عربی‌-‌آمریکایی گفت حملات راکتی از سوی نیروهای نیابتی «تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران» در عراق تشدید شده است. این درحالی است که به تازگی کاخ سفید دستور کاهش نیروهای نظامی آمریکایی در عراق را صادر کرده است.

فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا با اشاره به «نقش جمهوری اسلامی (ایران) در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه»، تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران از عراق، به عنوان میدان نبرد نیابتی خود علیه ایالات متحده استفاده می‌کند و هدف، خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق، و در سطح گسترده‌تر، خاورمیانه است.

بیشتر از