مقام ارشد حماس: با راه‌حل دو کشوری شاخه نظامی حماس منحل می‌شود

اسرائیل برای حمله به شهر رفح که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی به آن گریخته‌اند، آماده می‌شود

تصویری از نیروهای اسرائیلی در غزه-AFP

خلیل الحیه، مقام ارشد شاخه سیاسی حماس، گفت در صورت اجرای راه‌حل دو کشوری این گروه سلاح‌های خود را زمین می‌گذارد و به یک حزب سیاسی تبدیل می‌شود. او مدعی شد که حماس می‌خواهد به جبهه آزادیبخش فلسطین با رهبری فتح ملحق شود تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل شود.

مقام ارشد شاخه سیاسی حماس در حالی روز پنج‌شنبه ۲۴ آوریل (ششم اردیبهشت) این سخنان را در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مطرح کرد که چندین ماه مذاکرات آتش‌بس با بن‌بست مواجه شده و دور از انتظار است که اسرائیل چنین سناریویی را قبول کند.

این کشور پس از حملات مرگبار پیکارجویان حماس در هفتم اکتبر سال میلادی گذشته به‌طور رسمی اعلام کرد که جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل نیز به شدت با راه‌حل دو کشوری مخالف است.

خلیل الحیه که نماینده حماس در مذاکرات آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها است، در طول ماه‌های گذشته گاهی رویکرد مخالف و گاهی لحنی آشتی‌جویانه به خود گرفت. او در تازه‌ترین سخنانش در استانبول نیز گفت که حماس، ایجاد یک کشور فلسطینی کاملا مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطع‌نامه‌های بین‌المللی را می‌پذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الحیه همچنین تاکید کرد که چنانچه این اتفاق بیفتد شاخه نظامی حماس منحل خواهد شد و این گروه در قالب یک حزب سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این مقام ارشد حماس در ادامه نیز افزود: «تمام افرادی که با اشغالگران جنگیدند، پس از دستیابی به استقلال و حقوقشان به احزاب سیاسی تبدیل شدند و نیروهای مبارز آن‌ها نیز به ارتش ملی پیوستند.» الحیه درباره این موضوع که آیا استقبال آشکارش از راه‌حل دو کشوری به منزله پایان درگیری است یا اقدامی موقت برای نابودی اسرائیل توضیحی نداد.

حماس در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک سال پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی فلسطین، غزه را تصرف کرد و مدیریت تشکیلات خودگردان فلسطین که نهاد به رسمیت‌ شناخته‌شده بین‌المللی است، بر بخش‌هایی از کرانه باختری ادامه یافت.

تشکیلات خودگران فلسطین امیدوار است که یک کشور مستقل در کرانه باختری و غزه ایجاد کند. درحالی‌که جامعه بین‌الملل به شدت از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کند، دولت بنیامین نتانیاهو با آن مخالف است.

جنگ حماس و اسرائیل در غزه حدود هفت ماه طول کشیده و در حال حاضر مذاکرات آتش‌بس نیز متوقف شده است. اسرائیل اکنون خود را برای حمله به شهر جنوبی رفح آماده می‌کند که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی به آنجا گریخته‌اند.

اسرائیل می‌گوید که از زمان آغاز جنگ، اکثر گردان‌های اولیه حماس را منهدم کرده است، اما چهار گردان باقی‌مانده در رفح مخفی شده‌اند و حمله به رفح برای نابودی حماس ضروری است.

الحیه گفت که این حمله نمی‌تواند به نابودی حماس منجر شود. او همچنین از هماهنگی شاخه سیاسی و نظامی حماس با یکدیگر سخن گفت و افزود که رهبران دو گروه کارها را با مشورت یکدیگر پیش می‌برند.

او همچنین ادعا کرد که اسرائیل تاکنون نتوانسته است بیش از ۲۰ درصد توانایی انسانی و نظامی حماس را نابود کند و راه‌حل فعلی رسیدن به «اجماع» است.

در پاییز سال گذشته در یک آتش‌بس یک هفته‌ای بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در ازای هزاران اسیر فلسطینی آزاد شدند اما گفت‌وگوها برای آتش‌بس طولانی و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده به بن‌بست خورده است. هر یک از طرفین، دیگری را به «ناسازگاری» متهم می‌کند. در این میان قطر می‌کوشد نقش خود را به عنوان میانجی برای آتش‌بس ایفا کند.

بیشتر مقام‌های سیاسی حماس که قبلا در قطر مستقر بودند، هفته گذشته این کشور را به مقصد ترکیه ترک کردند. با این حال، الحیه  انتقال دائمی دفتر سیاسی حماس به ترکیه را رد کرد و گفت حماس مایل است که قطر همچنان میانجی مذاکرات باشد.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند حماس درباره توافق آتش‌بس «جدی» نیست، الحیه این اتهام را رد کرد و گفت که این گروه شبه‌نظامی دقیقا نمی‌داند گروگان‌های باقی‌مانده که زنده‌اند، چند نفرند.

او در ادامه افزود که حماس از خواسته‌های خود برای آتش‌بس دائمی نمی‌گذرد. در نقطه مقابل نیز اسرائیل می‌گوید تا نابودی کامل حماس به جنگ ادامه می‌دهد و پس از آن نیز حضور امنیتی‌اش در غزه را حفظ خواهد کرد.

الحیه در پیوند با این موضوع گفت: «اگر به ما اطمینان داده نشود که جنگ پایان می‌یابد، چرا گروگان‌ها را تحویل دهیم؟» او همچنین تلویحا تهدید کرد که به هر نیروی غیرفلسطینی اعم از اسرائیلی و غیره در دریا و خشکی حمله خواهند کرد.  

با وجود اینکه جنگ حماس و اسرائیل شمار زیادی از غیرنظامیان را قربانی کرد، این مقام ارشد حماس به صراحت گفت که این گروه از حملات مرگبار هفتم اکتبر پشیمان نیست و «این عملیات در هدف خود برای بازگرداندن موضوع فلسطین به توجه جهانیان موفق بوده است».

بیشتر از جهان