بوقچی تبلیغاتی دیکتاتور کره‌شمالی درگذشت

این رئیس دستگاه تبلیغات به شکل‌گیری کیش شخصیت حول سه رهبر خاندان کیم کمک شایانی کرده بود

کیم جونگ اون در مراسم ترحیم کیم کی نم‌ــ nkleadershipwatch.org

به گزارش رسانه دولتی کره شمالی، کیم کی‌‌ نم‌، رئیس دستگاه تبلیغات سیاسی کره شمالی که به ایجاد کیش شخصیت حول سه رهبر سلسله‌ای این کشور کمک کرد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)، خبرگزاری رسمی کره شمالی، گفت کیم جونگ اون، رهبر فعلی این کشور، اوایل روز چهارشنبه در سالن ترحیمی در پیونگ‌یانگ، پایتخت، کنار جسد کی نم حضور پیدا کرده و به اعضای خانواده تسلیت گفته است. به گزارش این خبرگزاری، کیم مدیریت کمیته خاکسپاری دولتی کی نم را که روز پنجشنبه دفن خواهد شد، بر عهده دارد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت کی نم، دبیر سابق کمیته مرکزی حزب کارگران حاکم بر این کشور، «تمام وجودش را وقف تلاشی مقدس برای دفاع و تقویت پاکیزگی ایدئولوژیک انقلاب ما و تضمین قاطعانه پیروزی پیوسته آرمان سوسیالیستی کرده بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این خبرگزاری، او روز سه‌شنبه پس از دوره‌‌ای درمان برای بیماری‌های مرتبط با کهولت سن و اختلال عملکرد اندام‌های متعدد در یک سال اخیر، درگذشت.

نقش کی نم به‌عنوان رئیس دستگاه تبلیغات این کشور او را به فردی بدنام در کره جنوبی تبدیل کرده بود، و رسانه‌ها به او لقب «گوبلس کره شمالی» را داده بودند، که اشاره‌ای به یوزف گوبلس، وزیر تبلیغات آلمان نازی، است.

او همچنین هدایت هیئت اعزامی به کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ را بر عهده داشت که در مراسم خاکسپاری کیم دای جونگ، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی، شرکت کرد. کیم دای جونگ در پی تعامل با کره شمالی بود و ملاقاتی نیز با کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی و پدر زمامدار فعلی این کشور، داشت.

کیم نم یکی از هفت مقام ارشدی بود که در پی مرگ کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، در سال ۲۰۱۱، به کیم پیوستند و خودرو حامل تابوت او را تشییع کردند.

کیم نم استاد دانشگاه کیم ایل سونگ بود و پیش از آنکه از دهه ۱۹۸۰ به این‌سو نقش‌های مدیریتی در بخش‌های تبلیغاتی حزب کارگران حاکم بر این کشور را بر عهده بگیرد، نویسنده ارشد تحریریه روزنامه دولتی رودونگ سینمون بود.

از خبرگزاری اسوشیتدپرس

بیشتر از جهان