اکسیوس: اسرائیل در عملیات رفح از خط قرمز آمریکا عبور نکرد

جان کربی: همتایان اسرائیلی به ما گفتند عملیات روز سه‌شنبه محدود بود و با هدف جلوگیری از توانایی حماس برای قاچاق سلاح به نوار غزه انجام شد

جان کربی و تصویری از تانک با پرچم اسرائیل

اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت، کاخ سفید بر این باور است که اسرائیل در عملیات نظامی روز سه‌شنبه به منظور در اختیار گرفتن کنترل سمت شرقی گذرگاه رفح از خط قرمز دولت بایدن عبور نکرده است.

دولت بایدن درباره عملیات نظامی گسترده در جنوب رفح و پیامدهای انسانی آن ابراز نگرانی کرده بود.

همزمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «همتایان اسرائیلی به ما گفتند که عملیات روز سه‌شنبه محدود بوده و با هدف جلوگیری از توانایی حماس برای قاچاق سلاح به نوار غزه انجام شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو میلر، سخنگوی وزارات خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری جداگانه‌ای گفت: «به‌نظر می‌رسد عملیات تا اینجا محدود بوده و باید دید در آینده چه می‌شود.» میلر گفت: «به روشنی گفته‌ایم که نمی‌خواهیم شاهد یک عملیات نظامی بزرگ باشیم.»

ارتش اسرائیل صبح روز سه‌شنبه و پس از آنکه در پیام‌های تلفنی از ساکنان مناطقی در شرق رفح خواست به‌طور موقت این مناطق را تخلیه کنند، اعلام کرد در حال انجام عملیات نظامی هدفمند در رفح است.

رفح در جنوب نوار غزه و محل اسکان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است و بسیاری از کشورها درباره پیامدهای انسانی حمله به این منطقه هشدار داده‌اند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همواره تاکید کرده بود که عملیات نظامی در رفح به عنوان آخرین مرحله نبرد با حماس ضروری است و اسرائیل با و یا بدون توافق آتش‌بس با حماس، عملیات در رفح را انجام می‌دهد. در حال حاضر مذاکرات آتش‌بس هم در مصر با حضور هیات‌هایی از حماس، اسرائیل، قطر و آمریکا در جریان است.

اکسیوس به نقل از دو مقام عالی‌رتبه آمریکایی نوشت که اسرائیل می‌خواهد با در اختیار گرفتن کنترل گذرگاه رفح بر یحیی سنوار در مذاکرات آزادی گروگان‌ها فشار بیاورد.

کنترل این گذرگاه برای حماس اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌توان از عبوری‌ها مالیات بگیرد و نشان دهد که هنوز در نوار غزه قدرت دارد.

بیشتر از جهان