معدن‌کاوی در مناطق حفاظت‌شده خراسان و زنجان با امضای رئیسی

شورای‌ عالی محیط ‌زیست مجوز معدن‌کاوی در پارک ملی ساریگل و منطقه حفاظت‌شده انگوران را صادر کرد

تصویری از منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد در زنجان-سایت همدلی زنجان

ابراهیم رئیسی مجوز بهره‌برداری از معادن سرب و روی آلبلاغ اسفراین و معادن سرخ‌آباد و انگوران زنجان را صادر کرد. مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از این معادن روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در جلسه شورای ‌عالی محیط‌ زیست صادر شد. 

 محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی، پس از صدور مجوز فوق گفت که اکتشاف و بهره‌برداری از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین به عمران و آبادانی منطقه و افزایش درآمد مردم منجر می‌شود. محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز از «حل مشکل» معادن سرخ‌آباد و انگوران با «دستور رییس جمهور» در شورای عالی محیط زیست ابراز خرسندی کرد.

کمتر از یک هفته پس از صدور مجوز بهره‌برداری از این معادن برخی اعضای شورای عالی محیط‌ زیست افشا کرده‌اند که این معادن در مناطق حفاظت‌شده‌ واقع‌اند و مجوزهای اخیر بدون حضور و امضای آنان صادر شده است، حال‌آنکه مصوبه‌های شورای عالی محیط‌ زیست باید به امضای همه اعضای آن برسد.

به گزارش روزنامه پیام ما صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری معادن مناطق حفاظت‌شده مدت‌ها محل مناقشه بود و تلاش‌ها برای راضی کردن شورای عالی محیط زیست نیز ادامه داشت تا اینکه این مجوز در جلسه‌ای که شماری از اعضا در آن حضور نداشتند، با حضور ابراهیم رئیسی و علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید مخدوم و نغمه مبرقعی دینان، از اعضای شورای عالی محیط‌ زیست‌، که در جلسه اخیر این شورا حضور نداشتند از صدور مجوز معدن‌کاوی در مناطق حفاظت‌شده ابراز تاسف کردند و گفتند که معدن‌کاوی در مناطق حفاظت‌شده نیازمند استانداردهای خاصی است که مناطق اخیر فاقد آن‌هاست.

مجید مخدوم، استاد محیط‌زیست دانشگاه تهران، نیز تاکید کرد که هرگز پای چنین مجوزی را امضا نمی‌کند. نغمه مبرقعی دینان، استاد دانشگاه، نیز گفت که مجوزهای صادرشده را پیگیری می‌کند.

معدن آلبلاغ اسفراین، که گواهی کشف آن به نام سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو صادر شده است، در پارک ملی ساریگل واقع است که گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی دارد.

پاییز ۱۴۰۱ پس از پایان عملیات اکتشاف این معدن، حسین حاجی‌بگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خبر داد که این معدن قرار است به قرارگاه خاتم‌ الانبیای سپاه پاسداران واگذار شود.

در شرایطی که استاندار خراسان شمالی ادعای عمران و آبادی منطقه با معدن‌کاوی در منطقه حفاظت‌شده ساریگل را مطرح می‌کند، فعالان محیط زیست تصمیم شورای عالی محیط‌ زیست را «بدعتی اشتباه» و «دهان‌کجی به قانون» می‌دانند.

علی وطن‌دوست، کنشگر محیط‌ زیست در خراسان با «خطرناک» خواندن تبعات راه‌اندازی این معدن گفت: «دست‌اندازهایی بسیار به مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی را در خراسان شاهدیم و این نگرانی وجود دارد که عرصه‌های تصرفی هر روز بیشتر شوند.»  

مشکل دیگری که از نظر وطن‌دوست به آن توجه نمی‌شود اثرات مخرب این معدن بر سد اسفراین است، سدی که آلودگی حاصل از استخراج سرب و روی درنهایت به آنجا ریخته خواهد شد.»

وطن‌دوست به فاصله ۱۵ کیلومتری این سد تا معدن اشاره کرد و آلودگی منابع آب را مشکلی بزرگ نه‌تنها برای آینده اسفراین و شهرهای اطراف بلکه برای حیوانات و پوشش گیاهی منطقه خواند.

همین وضعیت درباره معدن‌کاوی در مناطق حفاظت‌شده انگوران و سرخ‌آباد زنجان نیز وجود دارد. رضا رمضانی، فعال محیط زیست زنجان با تاکید بر اینکه منطقه حفاظت‌شده انگوران تاکنون نیز به‌دلیل فعالیت بیش از ظرفیت آسیب بسیاری دیده است گفت که امکان بارگیری بیشتر در این منطقه وجود ندارد اما مسئولان استانی و کشوری به هر قیمتی به‌دنبال برداشت از این معادن‌اند.

او همچنین گفت که بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه و معادن پلی‌متال و تراورتن انگوران این منطقه را به «نابودی» کشانده است و این معادن حتی اصول اولیه بهره‌برداری را نیز رعایت نمی‌کنند.

رمضانی به وضعیت منطقه طبیعی سرخ‌آباد نیز اشاره کرد و گفت که این منطقه طی سال‌های اخیر با تغییر گسترده کاربری روبه‎‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که علاوه بر ویلا و گلخانه در آن پادگان و پارکینگ خودروهای اسقاطی نیز ساخته شده است. این منطقه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب زنجان قرار دارد و به‌دلیل برخورداری از شرایط اکولوژیکی خاص، دارای پوشش گیاهی متنوع و انواع پستانداران، پرندگان و آبزیان است.

مقام‌های دولتی از اکتشاف و بهره‌برداری معادن در مناطق حفاظت‌شده با ادعای آبادانی و رونق کسب‌وکارهای محلی دفاع می‌کنند، اما کنشگران محیط زیست تاکید دارند که سود مالی اکتشاف و بهره‌برداری از این معادن به قیمت از بین رفتن زیست‌بوم طبیعی این مناطق تمام می‌شود. به‌رغم این هشدارها معدن‌کاوی‌هایی، که در بیشترشان رد پای سپاه پاسداران وجود دارد، با امضای رییس دولت سیزدهم و چراغ سبز سازمان حفاظت محیط زیست همچنان ادامه دارند.