امیرعبداللهیان از ادامه تلاش برای احیای روابط ایران و مصر خبر داد

وزیر امورخارجه ایران مدعی شد که پیش از حمله به اسرائيل، کشورهای غربی برای درخواست خویشتن‌داری از تهران تماس‌های پی‌درپی داشته‌اند 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ـ AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت از تلاش برای بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و مصر خبر داد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، امیرعبداللهیان، با اعلام اینکه «گفت‌وگوهای خیلی خوبی» با وزیر امور خارجه مصر داشته است، تاکید کرد: «در مسیر تدوین نقشه‌ راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم.»

او پیش از این نیز بارها از تلاش برای تقویت روابط مصر و ایران، که روابط دیپلماتیک ندارند، خبر داده بود. با این حال روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، پس از آنکه رسانه‌ها خبر دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری‌اش، سامح شکری، در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در گامبیا را منتشر کردند، توجه‌ها بیش از پیش به امکان عادی‌‌سازی روابط دو کشور جلب شد.

در آن زمان، سخن‌گوی وزارت امور خارجه مصر درباره این دیدار در حاشیه اجلاس گفت: «با توجه به تماس‌ها و دیدارهای قبلی دو وزیر و رهنمودهای سران دو کشور ایران و مصر، روند روابط دوجانبه مصر و ایران مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف توافق کردند که به رایزنی‌ها با هدف حل‌و‌فصل همه مسائل و موضوعات باقی‌مانده در راستای عادی‌سازی روابط ادامه دهند.»

روابط ایران و مصر فرازونشیب‌های فراوانی داشته است. خصومت‌های جمهوری اسلامی پس از آنکه مصر به شاه ایران در سال ۱۳۵۷ پناه داد از یک سو، و از سوی دیگر نام‌گذاری خیابانی به نام خالد اسلامبولی، قاتل محمد انورسادات، رییس جمهوری این کشور در سال ۱۳۵۹، سطح تنش در روابط دو کشور را بیش از پیش بالا برد. در ۴۵ سال گذشته هر دو کشور در دوره‌های مختلف تلاش‌های ناموفقی برای عادی‌سازی روابط کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 حسین امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از گفته‌هایش در روز چهارشنبه، با اشاره به سفر رییس سازمان انرژی اتمی به ایران، گفت که سفر رافائل گروسی را مثبت ارزیابی می‌کند.

او با بیان اینکه «ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و آژانس مطرح شد» افزود: «تلاش می‌کنیم دو مساله باقی‌مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود.»

این اظهارات در حالی است که رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه پس از بازگشت از ایران، سطح همکاری مسئولان جمهوری اسلامی با آژانس را «کاملا نامطلوب» توصیف کرد و از آنها خواست برای رفع نگرانی‌ها درمورد برنامه هسته‌ای تدابیری بیندیشند.

او با تاکید بر اینکه فشار بر جمهوری اسلامی برای تسریع رفع مشکلات را ادامه خواهد داد، گفت: «برای حل مجموعه بسیار پیچیده‌ای از مسائل،‌ هیچ عصای جادویی وجود ندارد. من و جامعه بین‌المللی نیاز داریم که هرچه زودتر به نتایجی دست پیدا کنیم.»

روز چهارشنبه امیرعبداللهیان همچنین درباره تحولات منطقه گفت: «غربی‌ها به‌ویژه متحدان ما در حوزه اروپا تماس‌های پی‌درپی با ایران داشته‌اند. درخواست اولشان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات اسرائيل بود که محکم گفتیم حتما پاسخ داده می‌شود.»

وزیر امورخارجه ایران مدعی شد که «دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی‌ها از ما این بود که اگر می‌خواهید بزنید محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیاتتان کاهش پیدا کند».

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران خودش تصمیم گرفت که چگونه، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیاتش را اجرا کند و اجازه نداد تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد، اما در عین حال به طرف آمریکایی و غربی گفتیم که ریشه در حل بحران غزه است و باید بر این موضوع تمرکز کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «دو روز قبل از شروع عملیات به کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت و همچنین به طرف آمریکایی اعلام کردیم که هدف ایران همسایه‌ها یا آمریکایی‌ها نیستند. هشدار دادیم اگر در هر مرحله از عملیات ما آمریکا علیه منافع ایران وارد شود، پاسخ ما روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی است. به کشورهای دوست که پایگاه‌های آمریکا در کشورشان قرار دارد نیز از قبل اعلام کردیم روابط ما با شما مبتنی بر دوستی و برادری است، اما اگر آمریکا دست از پا خطا کند، پایگاه‌هایش در منطقه هدف قرار می‌گیرد.»

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «توافق نانوشته‌ای با طرف‌های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم» گفت: «غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند کرد و امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم. حماس در چارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است. اگر آمریکا و غربی‌ها به وعده‌هایشان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مسئله فراهم است.»