دولت بریتانیا یک فرد تندرو حامی طالبان را از زندان آزاد می‌کند

منیر فاروقی به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل و انجام حمله تروریستی، به حبس ابد محکوم شده بود

ترکیبی از عکس منیر فاروقی و اعضای طالبان در جاده‌های کابل-AFP

منیر فاروقی، چهره تندرو اسلام‌گرا که در لندن به اتهام تلاش برای استخدام افراط‌گرایان به عضویت در گروه طالبان افغان و برنامه‌ریزی برای کشتن سربازان بریتانیایی بازداشت و زندانی شده بود، از زندان آزاد می‌شود. دیلی میل، روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گزارشی نوشت که پس از صدور حکم آزادی مشروط منیر فاروقی، قرار است او امروز آزاد شود.

دیلی میل نوشت که منیر فاروقی ۶۰ سال دارد و متولد پاکستان است. این مرد تندرو در سال ۲۰۱۱ به اتهام تلاش برای اقدام تروریستی بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. فاروفی پیش از دستگیری به یک پلیس مخفی بریتانیا گفته بود که او تصمیم دارد برای انجام جهاد، «شهید» شود.

دیلی میل افزود که منیر فاروقی در «بازار لانگسایت در منچستر» یک مغازه داشت که از آن به عنوان محل جلب و جذب افراد برای پیوستن به طالبان افغان و جنگ با نیروهای بریتانیایی مستقر در افغانستان استفاده می‌کرد. این رسانه از فاروقی به عنوان «یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌‌ها» نام برده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۱، هنگامی که پلیس به خانه منیر فاروقی در منچستر هجوم برد، از خانه او ۵۰ هزار کتابچه و اوراق حاوی محتوای ترویج افراطی‌گری و ۵ هزار دی وی دی حای محتوای مشابه پیدا کرد. دیلی میل افزود که فاروقی با استفاده از این محتوای تبلیغی، سعی می‌کرد، «اعضای یک باند تبهکار محلی، یک مشاور املاک و یک سرباز سابق بریتانیا را مسلمان کند.»

اعضای خانواده و بستگان منیر فاروقی تا حال چندین گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و خواستار آزادی او شدند-FreeMFarooqi/X@
 

منیر فاروقی که در پنج سالگی با خانواده‌اش از پاکستان به بریتانیا مهاجرت کرده‌است، پس از حمله مرگبار ۱۱ سپتامبر، به افغانستان تحت سلطه طالبان رفت و در بازگشت دستگیر و زندانی شد. منیر فاروقی از نوامبر ۲۰۰۱ تا مه ۲۰۰۲ در زندان بود، اما پس از آزادی از زندان نیز به فعالیت‌ خود در ترویج افراطی‌گری و جذب نیرو برای طالبان ادامه داد.

با این حال، روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت، جلسه استماع شفاهی منیر فاروقی برگزار شد و منابع به دیلی میل گفتند او چهارشنبه آزاد می‌شود. این رسانه به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «این یک وضعیت نگران کننده است که این مرد به زودی ممکن است از زندان خارج شود.»

پس از حمله ۱۱ سپتامبر که از افغانستان و توسط اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده طراحی و سازماندهی شد، صدها تن از افراد تندرو با الهام از این حمله به افغانستان سفر کردند و به طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در این کشور پیوستند. تهاجم نظامی ائتلاف بین‌الملی به رهبری آمریکا در اکتبر ۲۰۰۱ برای سرنگونی رژیم طالبان، منجر به متواری شدن گروه‌های تروریستی از افغانستان شد و بسیاری از آنان از جمله رهبران طالبان به پاکستان پناه بردند. حضور نظامی آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف در افغانستان باعث شد تا طالبان باری دیگر فعالیت خود را در چهارچوب حمله‌های چریکی علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و دولت تشکیل شده پس از فروپاشی رژیم طالبان، آغاز کند. طالبان در همسویی با گروه‌هایی مانند القاعده، توانستند ضمن جمع‌آوری کمک‌های مالی از سازمان‌ها و افراد بنیادگرا و افراطی در سراسر جهان، شماری از مردان تندرو را نیز به خود جذب کنند.

بیشتر از جهان